Toyota utvecklar vätgasdriven Corolla Cross – utan bränslecell
Toyota utvecklar konceptbilen Corolla Cross H2 med vätgasdriven förbränningsmotor, en bil som testats flitigt även av företagets koncernchef under året som gått.
Toyota fortsätter att utforska olika lösningar för framtidens fordon. Där många andra biltillverkare helt satsat på eldrift, där tänker Toyota annorlunda. Vem som får rätt i slutänden återstår att se, men vätgasdrivna Corolla Cross H2 är ett intressant inslag då det sticker ut. Det är förvisso inte första gången som vi ser en bil med vätgasdriven förbränningsmotor, men det har onekligen varit ovanligt.
För ett år sedan var Jan-Erik Berggren på plats i Bryssel då Toyota visade upp vätgasdrivna Toyota Yaris GR Hydrogen och redan då använde den japanska biltillverkaren motorsporten som drivbänk för vidareutveckling av förbränningsmotortekniken. Under säsongen 2021 tävlade man med vätgasdrivna Toyota Corolla Sport i serien Super Takiyu, något man fortsatt med under 2022 med GR Corolla H2. Extra intressant är att företagets koncernchef, Akio Toyoda, varit med som förare i loppen och därmed utvärderat vätgasdriften. Kul även att han körde under pseudonymen ”Morizo”!
Enligt Toyota har man genom alla körtimmar på racerbana kunnat utveckla motorns effektivitet och uppger att förbränningseffekten av vätgasen ökat med 24 procent och att vridmomentet samtidigt blivit 33 procent högre. Exakt vad det innebär, hur motorn skulle kännas och fungera i vardagslag får vi förhoppningsvis återkomma till vid en provkörning. Toyota själva menar att motorn nu har vad som kallas ”en dynamisk prestanda i paritet med en konventionell bensinmotor”.
Baserat på dessa erfarenheter byggde man sedan personbilsprototypen Corolla Cross H2 Concept och erfarenheterna från Toyota Mirai var värdefulla när vätgastankarna skulle konstrueras. Den trecylindriga turbomotorn på 1,6 liter plockades från GR Corolla och Toyota säger sig vara ”cirka 40 procent på vägen mot kommersialisering av produkter som Corolla Cross H2 Concept”. De lägger även till att det inte är möjligt att säga om tekniken kommer att kunna appliceras i de bredare leden, men Toyota ser en klar möjlighet inom motorsporten. Utvecklingsarbetet fortsätter och härnäst väntar vintertester.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se