Toyota Verso – direktrapport från provkörningen
Strax norr om Lissabon befinner sig vår David Lilja för provkörning av två nya Toyota-modeller. Den här direktrapporten behandlar en av dem, nya Verso – en bil som tråkar ut David men som han ändå imponeras av.
Tjenare David! Att njuta av fint vädret i Portugal tillsammans med nya Toyota Verso är väl inte helt fel?
– Det är tyvärr inte så upphetsande som man kan tro. Nya Verso är i stort sett en förbättrad Corolla Verso byggd baserad på Avensis-teknik. Toyota har gått försiktigt fram och gör ingen stor ”deal” av det hela. Jag ser fram emot att få köra nya Urban Cruiser strax – där har vi något spännande!
Jasså, vad är det som felar?
– Det känns för försiktig utan några direkta kliv framåt, och lite präktig. Den förmedlar ingen riktig bilkänsla som exempelvis Ford C-Max och den större S-Max gör. Toyota kan bättre.
Men finns det något positivt då?
– Absolut! Kvaliteten kan vi inte klanka ned på, den lär ligga på topp som brukligt vad gäller Toyota. Den lär vara ett tryggt bilköp, speciellt för barnfamiljen med behov av extra sittplatser. Den är smidigare och mer lätthanterlig än en vanlig familjekombi.
Fortsätt…
– Den är rymlig och tre vuxna har inga problem i baksätet (mellersta) tack vare gott om utrymme för huvud och ben. På bredden är det däremot lite tajtare. Insteget till mellersta och bakre sätesraden är toppen, enkelt att ta sig in. Väl sittandes i bilen har man fin blick över omgivningen tack vare stora fönsterytor. För föraren är det ovärderligt.
Bilen är ju sjusitsig. Hur är det med utrymmet längst bak?
– Det är okej tack vare att ryggstöden kan lutas på alla platser samt att mellersta radens stolar kan skjutas 19,5 centimeter i längsled. Med stolarna i främre position får mina 178 centimeter plats i bakre stolarna, men jag önskar inte åka där en längre stund. Tilläggas bör att de sju stolarna i bilen kan, enligt Toyota, ställas in i 32 olika kombinationer.
Bagageutrymmet då?
– Det är helt okej, sväljer 699 liter men är något kort i rocken trots att Verso vuxit på längden (totalt 444 cm, reds anm) jämfört med Corolla Verso. Lättlastat är det.
Hur är motorerna och hur går bilen på vägen?
– Lättkörd och lättmanövrerad, det sista mycket tack vare de stora sidobackspeglarna. Tyvärr förtar elstyrningen med artificiell känsla en hel del av intrycket. De centrerade mätartavlorna är svåravlästa.
Motorerna består av tre dieselmotorer på 126, 150 respektive 170 hästkrafter samt två bensinmotorer på 132 respektive 147 hästkrafter. Den sistnämnda är på 1,8 liter och känns mest vettig. Där finns det tillräckligt med ork och bränsleförbrukningen är sansad med 0,69 liter per mil. Den kostar 218 000 kronor med sexväxlad manuell låda vilket inte är speciellt billigt, men i gengäld får man ett bekymmersfritt ägande på köpet.
Nu ska jag springa över och köra Urban Cruiser. Den känns annorlunda och spännande. I’ll be back!
Toyota Verso 1,8
Basfakta
Pris
218 800 kronor (1,6 från 209 600 kr)
Garantier
3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 3 års lackgaranti, 12 års rostskydd, 3 års vägassistans.
Säkerhet
ABS, bromsassistans, ESP, bromskraftsfördelning, krockkuddar fram, sidokrockkuddar fram och bak, sidokrockgardiner fram och bak, bältesförsträckare och bälteskraftsbegränsare fram.
Motor
Fyrcylindrig, bensin 1 798 cc. 147 hk vid 6 400 r/min. 180 Nm vid 4 000 r/min.
Växellåda/drivning
Sexväxlad manuell, framhjulsdrift.
Bränsleförbrukning
0,69 liter/mil vid blandad körning, enligt tillverkaren.
Tankrymd
60 liter.
Prestanda
0-100 km/tim 10,4 sekunder, toppfart 190 km/tim.
Miljöklass
Euro4, 162 gram koldioxid per km.
Mått (LxBxH)
4440x1790x1620 mm.
Axelavstånd
2 780 mm.
Tjänstevikt
ca 1 500 kg.
Totalvikt
2 125 kg.
Bagagevolym
699 liter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se