Toyota visar GR Supra med targa-tak
Till årets SEMA-show i Las Vegas kommer det inga bilar, tillställningen är nämligen inställd. I stället visar utställarna upp sina ombyggda bilar digitalt. Nu visar Toyota upp sitt bidrag.
Anledningen till att årets SEMA-bilutställningen är inställd är förstås spridningen av coronaviruset och covid-19. Organisationen bakom det populära evenemanget siktar i stället på att kunna öppna upp portarna för besökare i november 2021.
Biltillverkarna, styling- och trimfirmorna har dock redan planerat och skapat sina alster inför årets uteblivna show, alster som inte kan vänta ett helt år. Tack och lov för Internet, hade det varit 1990 hade det varit betydligt tuffare att visa upp bilarna för världen.
Toyota har valt att göra om nya Supra, vars namn egentligen är GR Supra eftersom Gazoo Racing är med på ett hörn, till klassiska Supra-snitt. De visar upp Supra med targa-tak, det vill säga en bit av hardtop-taket rakt ovanför sittbrunnen kan plockas bort.
Just denna lösning hade Supra-generationerna A70 och A80 på 1980- och 1990-talen. Dock var targa-taket extrautrustning.
LÄS MER: Toyota Supra får M3-motor och 520 hästkrafter
GR Supra Sport Top, som Toyota valt att kalla modellversionen, baseras på fjolårets SEMA-bil Supra Heritage Edition som vi ser i rött på bilderna här. Denna bil har, utöver att BMW:s raka sexa under huven har pressats upp till över 500 hästkrafter, en rad olika detaljer som ska minna om forna tiders Supra. Inte minst den stora bakvingen som var väldigt populär på A80-generationen.
Den bit av taket som sågades bort på donatorbilen, för att skapa GR Supra Sport Top, slängdes i soporna. Toyota lät 3D-printa en ny taksektion i kompositmaterial, dock i två delar, sannolikt för att enklare kunna stuva undan taket.
När de två bitarna är på plats ser bilen nästan ut som vilken GR Supra som helst.
För att bibehålla bilens vridstyvhet tvingades Toyota förstärka både kaross och underrede.
PROVKÖRNING: Toyota GR Supra
Toyota GR Supra Sport Top är endast en showbil, så förvänta dig inte att få se nya Supra med targa-tak hos Toyota-handlarna framöver. Om det ändå skulle ske förmodar vi att BMW inte skulle se på tilltaget med blida ögon. Toyota Supra har ju en syskonbil i BMW Z4 där förstnämnda säljs enbart i coupéutförande och sistnämnda enbart i roadster-utförande.
Toyota GR Supra har, som nämnt ovan, en rak BMW-sexa. Den ger 340 hästkrafter och 500 newtonmeter, exakt samma siffror som i syskonbilen BMW Z4 M40i. Båda bilarna använder sig av BMW:s åttastegade automatlåda, men Toyota har gjort smärre justeringar för annan karaktär. Toyotan är aningen lättare än BMW:n, den är dessutom ett par tiondelar snabbare till 100 km/h.
Vi har låtit Toyota GR Supra och BMW Z4 M40i duellera mot varandra. Hur det gick kan du läsa mer om här!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se