Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Toyota Yaris facelift får ny motor

Trots att Toyota Yaris uppdaterades förra året innehåller årets uppdatering en ny design, dessutom introduceras ett nytt motoralternativ.

Toyota Yaris anno 2017 är likt fjolårets modell byggd på den tredje generationens modell. Enligt Toyota själva ska förändringarna innebära förbättrad design, säkerhet och prestanda.

Om man tittar på den yttre designen på Yarisen har en del förändrats. Framtill finns nya LED-strålkastare, mer avlånga jämfört med 2016 års modell. Även grillen är en aning förändrad. Den är inte längre störd av Toyota-emblemet och är mer stilren. Dimljus-integrationen har förändrats för att ge en mer, som Toyota kallar det, dynamisk känsla. Även designen bak har ändrats. Bakluckan är omgjord så att bakljusen kan breda ut sig över den. Ljusen lysdiodtyp.

Inte helt olik en Hyundai sett till bakljusen. Lite Aud A1-vibbar får man också.

Kunderna har möjlighet att välja två nya färger, ”Hydro blue” och ”Tokyo red” utöver de andra tio färgerna som finns tillgängliga.

Årets modell är en halv millimeter kortare än förra årets modell, i övrigt är dimensionerna desamma.

Inuti är det mesta sig likt. Den stora skillnaden är att infotainmentskärmen är större och knapparna vid sidan om den ser mindre plastiga ut. Ventilationsutblåsen är numera propellerformade. Beroende på vilken prisklass kunderna lägger sig på kan bilen få läderklädsel, svart instrumentpanel samt svart dörrklädsel.

Den stora nyheten för i år är att Toyota introducerar ett nytt motoralternativ. Som tidigare kan kunderna välja en 1,0-liters trecylindrig bensinmotor. Det andra alternativet, en 1,33 liter stor fyrcylindrig motor, ersätts av en 1,5 liter stor fyrcylindrig bensinmotor. Alternativet fanns även förra året men nu generar den 110 hästkrafter (10 fler jämfört med förra årets modell). 0-100 km/h går på 11,0 sekunder (11,2 om man väljer automatlåda), toppfarten är 175 km/h. Bränsleförbrukningen är 0,46 liter per mil, vilket är marginellt bättre än fjolårets modell.

1,0-litersmotorn har 69 hästkrafter, 0-100 km/h på 15,3 sekunder och toppfarten är 155 km/h. Förbrukningen är 0,41 liter per mil.

1,5-litersmotorn kan även väljas som hybridalternativ. Väljer man detta alternativ blir toppfarten är 165 km/h och 0-100 går på 11,8 sekunder. Förbrukningen minskar till 0,33 liter per mil.

Några svenska priser har inte presenterats.