Trabant-fabriken – ett halvår efter murens fall
Premium Berlinmuren föll den 9 november 1989 och mycket har skrivits om festnatten, men vad hände sedan? Ett halvår senare besökte Teknikens Värld Sachsenrings Trabant-fabrik i östtyska Zwickau. Här bjuder vi dig på vårt unika reportage från maj 1990.
Bomull är kanske inte den första råvara man sätter upp på inköpslistan om man ska börja serietillverka personbilar. Men i fallet DDR räckte den inhemska karosseriplåten endast till en bilfabrik (IFA), eftersom landet utsattes för ett embargo under det kalla kriget i början av 1950-talet. Ett ersättningsmaterial behövdes till den andra östtyska bilfabriken och det blev den östtyska uppfinningen Duroplast.
Trabant-karossen byggs alltså av bomull blandad med fenolharts, som sedan bakas i sex minuter under tryck i värmepressar. Inte direkt rationellt men väl rostfritt. Bomullen kommer från Sovjet och har så korta fibrer att den inte kan användas för att göra kläder.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se