Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Trängselskatt
Trängselskatt
Trängselskatt
Trängselskatt Foto: Hans Hedberg

Trafiken i Göteborg ökar trots trängselskatt

Sedan införandet av trängselskatt i Göteborg för snart ett och ett halvt år sedan har trafikflödet minskat, men är på väg upp igen. Det visar Trafikverkets senaste analys.

1 januari 2013 gick Göteborg i Stockholms hjulspår och införde trängselskatt. Stockholm har som bekant haft det minst sagt omdiskuterade systemet sedan 1 augusti 2007. I en analys för första kvartalet 2014 genomförd av Trafikverket kan vi se att antalet passager genom betalstationerna i Göteborg har ökat jämfört med motsvarande period förra året. Totalt handlar det om cirka 40000 fler passager. Men fortfarande är antalet passager på en lägre nivå än 2012, det vill säga innan trängselskatten i Sveriges näst största stad infördes. Det rör sig om en nästan tioprocentig sänkning.

 Tittar man enbart på de stora infartslederna är trafikflödet uppe på samma nivå som innan trängselskattinförandet. Och det är just dessa stora infartsleder som står för ökningen.

 Trafikverket säger sig vara nöjda med utvecklingen då restiderna minskat. Men samtidigt har användandet av kollektivtrafik minskat med fem procent under årets första tre månader.

Under första kvartalet 2014 genomfördes 35,9 miljoner passager genom betaltullarna i Göteborg och 21,3 miljoner passager genom biltullarna i Stockholm. Totalt skickades det ut 1,3 miljoner skattebeslut i Göteborg och 1,4 miljoner i Stockholm.

 I Göteborg har det inbringat 206 miljoner plus 25 miljoner kronor till staten i form av passeringsavgifter och straffavgifter (sistnämnda är på 500 kronor även om du så bara missar förfallodatum med en endaste sekund). I Stockholm är motsvarande siffror 211 miljoner plus 27,8 miljoner kronor i straffavgifter.

 Göteborgs har lägre tariff för passering vid olika tidpunkter på dygnet än vad Stockholm har.

Sett över hela 2013 gjordes 131,5 miljoner passager i Göteborg och 77,6 miljoner i Stockholm. 4,6 miljoner skattebeslut skickades ut i Göteborg och 4,9 miljoner i Stockholm. I Göteborg innebar det 722 miljoner kronor till statskassan plus 87,5 miljoner kronor i straffavgifter. Motsvarande siffror i Stockholm var under 2013 770 miljoner kronor samt 88,7 miljoner kronor i straffavgifter.

 Tillsammans betalade alltså bilägare i Sverige som passerat biltullar i Sveriges två största städer under 2013 knappt 1,7 miljarder kronor till staten.

För drygt 15 månader sedan presenterades ett förslag om att sänka dagens straffavgift om 500 kronor till mer humana 100 kronor. Förslaget väntades då träda i kraft vid årsskiftet 2013/2014. Nu, i maj 2014, är det fortfarande 500 kronor som gäller som straff vid försenad inbetalning.