Trafikljus blir överflödiga i framtiden
Att fastna vid ett rödljus i en korsning påverkar både tid och miljö. I framtiden kan dagens trafikplatsproblematik vara ett minne blott när de självkörande bilarna tar över och skapar korsningar med ständigt flyt.
Alla har vi stått och svurit över hur långt ett rödljus kan vara. Vissa av oss förlänger varje dag restiden med flera minuter enbart på grund av just rödljusen, men vi ska vara glada över att de finns för utan dem hade det rått kaos i trafiken och således hade restiden förvandlats till en evighet.I framtiden kan dagens rödljus komma att försvinna allt mer för att till sist inte existera över huvud taget. Men för att det ska fungera och flyta på i korsningar även då behöver vi förlita oss på en annan teknik, nämligen de självkörande bilarna, eller autonoma bilar som de heter med ett finare språkbruk.Fördelarna med trafikljuslösa korsningar i framtiden är många, framför allt påverkas trafikrytmen i positiv riktning samtidigt som stillastående bilar som spyr ut avgaser, för att därefter accelerera och spy ut ännu mer avgaser, försvinner. Sistnämnda gäller naturligtvis inte bilar som är elektrifierade.Massachusetts Institute of Technology (MIT), Teknologiska Institutet i Schweiz och Consiglio Nazionale delle Ricerche (italienska forskningsrådet) har slagit sina påsar ihop för att ta fram morgondagens korsningar. Deras vision illustreras i den film du ser ovan. Först ser vi en mängd bilar som anpassar körningen till hur ett vanligt trafikljus reglerar flödet från fyra väderstreck. Vissa bilar kör, andra står stilla då ljuset lyser rött.Därefter ser vi hur en trafikljuslös korsning kan komma att fungera. Inga bilar behöver någonsin stanna och vänta på andra bilar och fordon, hela skådespelet är synkroniserat genom att de självkörande bilarna, som är utrustade med en mängd sensorer samt är uppkopplade mot Internet, kommunicerar med varandra.De tre instituten har också räknat på väntetider och utsläpp, något som redovisas i diagrammen i filmen. Väntetiden är i princip obefintlig vid den autonoma korsningen och utsläppen är nästan halverade.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se