Trafikverket: Här är de bästa bilarna
Vi pratar med Trafikverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall om de säkraste bilarna på marknaden just nu. En Alfa Romeo och två Hondor står för skrällarna!
När Folksam presenterade sinlista över de säkraste bilarnaplacerade sig Toyota Avensis i topp. Trafikverkets lista över rekommenderade bilar skräller lite till, med uddabilar som Alfa Romeo och Honda Insight Hybrid och CR-Z långt uppe i toppen.
Trafikverket har som statlig myndighet krav på sig att ligga i framkant vad gäller vilka bilar man som myndighet rekommenderar att köpa in enligt lagen om offentlig upphandling, och har egna tester och kriterier på vad som rekommenderas.
– Man måste vara medveten som konsument och då måste vi vara väldigt medvetna konsumenter. Det är våra anställda och de är ett gott exempel att hänga med på. Vi utnyttjar konkurrensen på marknaden för att hitta de bilar som är bäst, säger Claes Tingvall som själv har en Alfa Romeo MiTo som tjänstebil.
– Det är rätt kul att det är outsiders som platsar. Det är inga tråkbilar heller, Alfa Giulietta har klarat sig riktigt bra i alla våra tester och Honda CR-Z är rätt märklig men har också gjort bra ifrån sig, säger Claes Tingvall till Teknikens Värld.
Det som krävs av en bil som ska klara sig bra i Trafikverkets ranking är bland annat att bilen ska placera sig högt i Euro NCAP, men bara faktumet att en bil får fem stjärnor räcker inte enligt Claes Tingvall.
– Vi tittar på Euro NCAP:s hårdare krav som börjar gälla 2012. Vi måste ligga i topp eftersom vi som myndighet måste välja de säkraste bilarna. För att platsa in på vår lista krävs att krockskyddet för vuxna ska vara över 31,5 poäng, skyddet för fotgängare ska vara 21 poäng eller mer. Whiplash-skyddet ska vara över tre poäng och bilen måste ha bältespåminnare på alla platser.
Vidare ska bilen klara bullernivåer som inte får överstiga gränsen som är 72 decibel på utsidan av bilen. Priset på bilen får inte heller överstiga mer än åtta basbelopp, vilket diskvalificerar bland annat BMW 5-serie som däremot klarar både säkerhetskraven och miljögränsen på 120 gram utsläppta koldioxidgram.
Enligt Claes Tingvall uppdaterar man även listan på sina krav allt eftersom den allmänna standarden ökar.
– Euro NCAP jobbar redan nu på att försöka få in teknologier som hastighetsgränsindikator i instrumentpanelen och fotgängardetektion och så fort det är klart kommer vi ändra våra krav.
Se bilden nedan för de bilar som Trafikverket rekommenderar utifrån sina säkerhetskrav.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se