Transportstyrelsen föreslår skärpta krav på A-traktorer
Krav på bältesanvändning och hårdare tekniska regler för hastighetsbegränsning hör till förslagen. Men det blir ingen höjning av den konstruktiva hastigheten. Det föreslår Transportstyrelsen.
På två och ett halvt års tid har antalet A-traktorer fördubblats. Samtidigt har också antalet olyckor ökat, under fjolåret skedde 368 olyckor med personskador där A-traktorer var inblandade och under de senaste veckorna har olyckor med dödlig utgång genererat stora rubriker.
Nu går Transportstyrelsen ut med ett förslag på skärpta regler för A-traktorer, på uppdrag av regeringen. Bland annat vill man att det ska vara krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg, att man inte får färdas fler i fordonet än vad det finns platser till och införandet av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsningen.
Men det blir ingen höjning av den konstruktiva hastigheten utan Transportstyrelsen vill fortsatt se en gräns på 30 kilometer per timme.
– Att höja till 45 kilometer i timmen har aldrig varit aktuellt eftersom alla traktorer med konstruktiv hastighet över 40 kilometer i timmen kräver B-körkort och därmed skulle det bli 18-årsgräns för att kunna köra A-traktor. Däremot har vi analyserat möjligheten att höja till 40 kilometer i timmen, men bedömer att det inte bör göras i detta läge när antalet olyckor ökat så kraftigt, säger Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.
Transportstyrelsen utesluter dock inte att man kan komma att höja den konstruktiva hastigheten i framtiden.
– Vi vill se en förbättrad trafiksäkerhet för både A-traktorförare och andra trafikanter. Olyckorna med A-traktorer inblandade måste minska. Om de gör det är vi beredda att tänka om kring hastighetsgränsen. Vi vill i alla fall inte utesluta det, säger Josefin Hallenberg.
Vilka åtgärder som nu kommer att vidtas och när de väntas kunna träda i kraft vet man inte i nuläget, utan nu ska förslagen behandlas, uppger SVT.
– Transportstyrelsen har föreslagit en rad regeländringar som jag bedömer som mycket intressanta. Jag avser att agera skyndsamt i den här frågan då det är viktigt att stärka trafiksäkerheten, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson på regeringens hemsida.
Transportstyrelsens förslag i korthet
• Krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg.
• Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.
• Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.
• Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.
• Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.
• Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.
• Kraven på utrustning för avgasrening skärps.
• Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.
• Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se