Foto: Sanne Väli-Tainio / Teknikens Värld

Tre miljoner laddpunkter behövs i Sverige

– Bristen på offentliga laddningsplatser och otillräcklig laddningsstruktur kan komma att avskräcka svenska konsumenter från att köpa elbil, säger Mikael Ternhult på Boston Consulting Group som ligger bakom rapporten.

Det finns i dagsläget 2 550 laddstationer med 13 800 laddningspunkter i Sverige, de allra flesta av dem med effekter på under 100 kW, vilket betyder långa laddtider. BCG:s nya rapport visar på ett stort utbyggnadsbehov i landet. För att nå Nordens klimatmål år 2050 krävs att tolv miljoner bilar, eller 95 procent av fordonsflottan, i Norden är elektrifierad. Försäljningen av elbilar har tagit rejäl fart med hjälp av skenande oljepriser och därmed bensin- och dieselpriser på grund av Putins krig mot Ukraina. Redan år 2025 förväntas hela 90 procent av alla sålda nya bilar i Norden vara elbilar eller laddhybrider (och med större batterier och längre räckvidd på el i laddhybriderna så ökar intresset att ladda även dem längs vägen vid långresor). Den ökningen är mer än en fördubbling jämfört med år 2020 då motsvarande siffra var 41 procent. 

– EU:s tillkännagivande om att förbjuda försäljning av nya fordon med förbränningsmotor från 2035 är en game changer för den globala fordonsindustrin och även för Sverige. Det sätter ordentlig fart på transportsektorn, där alla nu jobbar mot att nå EU:s utsläppsmål för 2050, säger Mikael Ternhult.

För att tillgodose behovet av laddning kommer det enligt denna rapport att behövas hela tre miljoner laddpunkter bara i Sverige. Vi på Teknikens Värld räknar i våra kalkyler att de flesta elbilsägare laddar 90 procent av tillfällena hemma, med egen laddare. Men för att landets bilister ska kunna fortsätta att använda bilen på ungefär samma sätt som med fossilt drivna bilar så krävs en enorm omställning och utbyggnad av infrastrukturen. 

I dag står transportsektorn för cirka 30 procent av alla utsläpp av växthusgaser i Norden, och för lastbilar är eldrift många gånger inte möjligt på grund av hög vikt och längre transportsträckor. Här är vätgas ett alternativ och enligt BCG kommer det att behövas 600 vätgasstationer i Sverige 2050.