Trippel i Daihatsu-koncept i Tokyo
Minns du bilmärket Daihatsu? I så fall kanske du är intresserad av de tre konceptbilar som företaget ställer ut på bilaslongen i Tokyo inom kort. En är grön, en är fyrkantig och en är ombytlig.
Visste du att Japans äldsta bilföretag är lilla Daihatsu. Märket, som inte har sålts i Sverige på ungefär tio år, satsar stort på bilsalongen hemma i Tokyo, som går av stapeln i nästa vecka. Hela tre konceptbilar visar man upp.
Den första av de tre är konceptbilen Pico, en miljövänlig elbil för två personer, där med passageraren sitter bakom föraren. Som en Messerschmitt. Eller en tandemcykel. Med en total längd på 240 centimeter, en bredd på jämna metern och en höjd på 153 centimeter är Pico verkligen en liten bil. Tanken är också att den ska spegla ett framtida mellanting mellan småbil och motorcykel. Vikten har hållits nere till beskedliga 400 kg, och batterierna, som ska räcka till fem mils körning, kan laddas fullt på två timmar. Toppfarten uppges till 50 km/h.
Näst ut är den kanske märkligaste av de tre. Fyrkantig som ett nyslipat rätblock är konceptet Sho Case (sic!) någon typ av förhandsvisning av en framtida praktisk bil. Hela långsidan går att öppna och allt möblemang interiört kan fällas ner i golvet och försvinna. Under golvet sitter drivkällan, i form av en bränslecell. Totallängden? 340 cm.
Tredje konceptet, som känns både mest intressant och mest verklighetsnära, utgörs av lilla öppna roadstern Daihatsu D-X. Modellen verkar ha tagit viss inspiration från företagets lilla roadster Copen, som i sig är mogen för avlösning. Bilen, som har en tvåcylindrig maskin under skalet, ska komma med ett gäng karosspaneler i kompositmaterial, som ska kunna bytas ut och ända bilen från en öppen roadster till en sportig coupé, en tuff halvkombi, en van eller en tvådörrars crossover.
Den tvåcylindriga maskinen på 660 kubikcentimeter har berikats med dubbla turboaggregat. Några officiella effektsiffror har Daihatsu dock valt att inte släppa, men förmodligen lär den lilla bilen få inte helt obetydliga prestanda. Yttermåtten på D-X ger en längd på 3,3 meter och en bredd på 1,4 meter. Kompakt med andra ord. Mer information lär komma efter det att bilen är visad offentligt, men även om D-X går i produktion så är det högst tveksamt om bilen kommer ens till Europa. Daihatsu har meddelat att man tänkt sig att helt sluta exportera bilar till vår del av världen per nästa år. Tråkigt, ty D-X hade i alla fall övertecknad gärna sett mer av.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se