Triss i femmor hos Euro NCAP
Euro NCAP har testats säkerheten hos tre nya modeller och det blev full pott för alla – Honda CR-V, Mercedes G-klass och Seat Tarraco.
För första gången under 2019 har Euro NCAP testat krocksäkerheten och övrig säkerhet hos nylanserade bilmodeller. Tre suvar ingick i denna första omgång; Honda CR-V, Mercedes G-klass och Seat Tarraco. Det är förresten första gången någonsin som Euro NCAP testar Mercedes G-klass, trots att modellen har funnits sedan 1979. Det är dock först nu som en helt ny och modern generation har lanserats och fått Mercedes att låta testa G-klass.
Samtliga i trion fick högsta möjliga stjärnbetyg, det vill säga fem stycken. Alla gjorde bra ifrån sig i respektive delgren. Bäst i skyddet av vuxna gick det för Seat Tarraco som fick 97 av 100 möjliga poäng. Poängutdelningen är väldigt hög, endast Volvo XC40 och Alfa Romeo Giulia har nått högre. De båda nådde upp till 99 poäng men det var i fjol (XC40) och 2016 (Giulia)
. Euro NCAP har sedan dess skruvat till sina tester till att bli ännu tuffare.
https://youtu.be/GIaZ39UY9III skyddet av barn var Seat Tarraco bäst med 84 av 100 poäng. Dock var marginalen till de båda andra en ynka poäng.Även i skyddet av fotgängare (Euro NCAP har bytt ut ordet fotgängare till ”sårbara väganvändare”) blev den spanska suven bäst med 79 av 100 poäng. Tysken fick i denna gren 78 poäng och japanen 70 poäng.
https://youtu.be/oKYyRWFuhasDet börjar kanske bli tjatigt, men även sett till bilarnas säkerhetsutrustning, det vill säga aktiva och passiva förarstödsystem, så var Seat Tarraco bäst i gänget med 79 poäng av 100 möjliga. Tvåa kom Honda CR-V med 72 poäng och tre Mercedes G-klass med 72 poäng.Det som fick CR-V och G-klass att missa några poäng är kanske framför allt de sämre systemen för filvarning och filhållning.
https://youtu.be/hufUXyz3A4ESamtliga tre testade bilar fick en aning smäll på fingrarna av Euro NCAP för HMI-upplevelsen, det vill säga att gränssnittet mellan människa och maskin, i fråga om alla system som numera finns inbyggda, inte alltid är det bästa. Tydlighet och enkelhet efterfrågas. Betyget blev ändå ”tillräckligt”, det vill säga Euro NCAP:s näst högsta på den femgradiga betygsskalan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se