Två Koenigsegg Jesko leker utanför Ängelholm
Koenigseggs nya supersportbil Jesko visar upp sig – dubbelt. Två prototyper leker på gamla flygflottiljens start- och landningsbana.
Det är redan mer än två år sedan Koenigsegg presenterade Jesko på bilsalongen i Genève i mars 2019. Jesko, med samma namn som Christian von Koenigseggs far, är arvtagaren till högt ansedda Agera RS.
V8:an på 5,0 liter med twinturbo-teknik är i Jesko vässad på en rad punkter och ger ifrån sig 1 298 hästkrafter när tanken är fylld med bensin, och sanslösa 1 625 hästkrafter när valet faller på mackens E85-pistol.
Motorn samverkar med Koenigseggs nya växellåda LST – Light Speed Transmission, en låda som växlar hypersnabbt, vilket namnet vill poängtera.
Exakt hur snabb Jesko är har Koenigsegg ännu inte gått ut med officiellt, men att den är snabb råder det ingen tvekan om. Ännu snabbare är den i specialutförandet Jesko Absolut som presenterades våren 2020. Denna ”specialare” är i grunden en vanlig Jesko men har genomgått förändringar för aerodynamisk perfektion i jakten på toppfarter. Denna ”long tail-Jesko” ska vara god för över 500 km/h.
Vanliga Jesko, som kostar från strax under 30 miljoner kronor och upp till närmare 40 miljoner kronor, ska byggas i 125 exemplar. Alla är inte byggda ännu, däremot är samtliga sålda sedan lång tid tillbaka.
I filmen nedan är det vanliga Jesko vi får se och höra i två upplagor, båda i prototyp-utförande. De leker och gasar på Koenigseggs testbana, det vill säga nedlagda Skånska flygflottiljens (F10 Ängelholm) gamla start- och landningsbana.
https://www.facebook.com/217092285015368/videos/4229126553811901
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se