Två livsfarliga bilar att krocka med
Bharat NCAP, indiska motsvarigheten till Euro NCAP, har i senaste testrundan krockat Datsun Go och Maruti Suzuki Swift. Det gick inte bra – inte ens i närheten av bra.
Tidigare i dag presenterade Euro NCAP resultaten från senaste krocktestomgången. Av sex bilar fick fyra högsta betyg, en fick fyra stjärnor och en indiskbyggd Suzuki fick tre stjärnor.
Samtidigt som Euro NCAP presenterade sina resultat gjorde indiska motsvarigheten, Bharat NCAP, detsamma. Bharat NCAP är för övrigt tionde NCAP-krocktestinstitutet i världen och relativt färska på det här med krocktester. Denna testomgång var deras andra någonsin.
Två bilar krocktestades – Datsun Go och Maruti Suzuki Swift, båda bilar avsedda för den indiska marknaden. Sistnämnda både ser och låter skrämmande lik Swift som rullar på svenska vägar. Men det finns skillnader.
Både Datsun Go och Maruti Suzuki Swift saknar krockkuddar, ABS-bromsar och Isofix-fästen för barnstolar.
Bharat NCAP skriver att bilarnas konstruktioner är väldigt svaga och viker sig rejält vid frontalkrock i 64 km/h (samma hastighet som i vid krocktest i övriga världen). Sannolikheten att omkomma eller skadas svårt är mycket stor. Krockkuddar finns dock som extrautrustning till Maruti Suzuki Swift. Köpare av Datsun Go har inte den valmöjligheten. NCAP-organisationens globala generalsekreterare David Ward säger att krockkuddar i Datsun Go vore meningslöst. Karosskonstruktionen är så vek att de inte skulle skydda de åkande något.
De usla resultaten gör att båda bilarna belönas med stjärnbetyget 0 av 5 möjliga i vuxenskyddet (0,00 av 17 möjliga poäng, inte ens en ynka hundradels poäng mäktade de med). I barnskyddet lyckades de något märkligt aningen bättre. Datsun Go får här två stjärnor medan Maruti Suzuki Swift endast får en stjärna.
Bharat NCAP krocktestade Indiens fem populäraste bilar tidigare i år. Dessa var Maruti Suzuki Alto 800, Hyundai i10, Ford Figo, Volkswagen Polo och Tata Nano. Alla fick sämsta betyget: noll.
Det är med andra ord inga säkra bilar indierna kör omkring med, trots modellnamn som stämmer överens med bilar som säljs i Europa.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se