Två miljoner bilar byggda i Skodas klassiska fabrik
Rallyjärn och järnridåer. Skodas fabrik i Kvasiny har varit med om det mesta. Nu har man tillverkat två miljoner bilar.
Två miljoner bilar har nu lämnat Skodas fabrik i Kvasiny. En fabrik som har varit med länge nog att få uppleva samhällsstrukturer och bilmodeller komma och gå. Bil nummer två miljon blev en Skoda Kodiaq i kulören Moon White.
Fabriken började 1934 med tillverkning av Jawa 700, en bil baserad på DKW-delar. Märket Jawa är kanske mer känt för sina motorcyklar, som bland anat kördes av det svenska försvaret.
Mer läsning!
Blev du lite sugen på att veta mer om Skodas gamla bilar så kan vi rekommendera dig att köpa vår systertidning Klassiska Bilar nummer 1/2017 (ute i butik just nu) där vi kör en Skoda 1000 MB från 1965 mot två andra svansmotorbilar: Renault R8 och Volkswagen 1500 S.
1947 började man tillverka Skoda Superb och 1959 följde Felicia Cabriolet. Båda har fått låna ut sina namn till modernare modeller. 1970 började tillverkningen av märkets typiska svansmotorbilar från socialisttiden, först ut var 110 R som var grunden till rallyklassikern 130 RS.
1991 köptes Skoda av Volkswagen och sedan dess har modeller som Pickup (även Volkswagen Caddy), Superb, Roomster och Yeti tillverkats i Kvasiny som nu också bygger den nya suven Kodiaq.
Faktum är att fabriken i Kvasiny är Skodas yngsta i hemlandet, vilket sätter lite perspektiv på märkets historia. I Mladá Boleslav tillverkade man sin första bil (under namnet Laurin and Klement) 1905 och det var basen för tillverkningen till 1946 då delar av produktionen delvis flyttades till Vrchlabí och alltså Kvasiny året efter.
MISSA INTE: Provkörning av Skoda Kodiaq
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se