Twizy Renault Sport F1 Concept – elbilen blir Formel 1-bil
Nu har fransmännen överträffat sig själva i galenskap, eller? Renault visar nu upp sin lilla elbil Twizy i Formel 1-utstyrsel. Det mesta är inte för syns skull, utan riktiga lösningar från Formel 1-världen.
Renault vet verkligen hur man ska stjäla tid i rampljuset, de har gjort det förr (till exempel 820 hk starka Espace F1) och nu har de gjort det igen. Twizy Renault Sport F1 Concept Car är verkligen något extremt och annorlunda – och hur roligt som helst. Man vill utan tvekan ha en, men tyvärr, bilen är bara ett engångsbygge.
Renault Twizy är redan i grunden en väldigt annorlunda elbil, om än väldigt läcker. Den har en 18 hästkrafter stark elmotor, alltså knappast något för extremlekar. Men i Formel 1-utförande har Renault tryckt in KERS i bilen, motsvarande det som finns i Formel 1-bilar. KERS, Kinetic Energy Recovery System, består av ett batterisystem som lagrar energi som kan frigöras på förarens kommando via en knapp. Då släpps en massa extra effekt ut för en kort stund. I Formel 1-tävlingarna används det vid till exempel omkörningar. I Twizy Renault Sport F1 Concept Car frigörs 81 extra hästkrafter som då gör Twizy nästan fem och en halv gång starkare med totalt 98 hästkrafter. De extra hästarna finns tillgängliga under 14 sekunder.
Toppfarten på en vanlig Twizy ligger på 85 km/h. I F1-varianten går det undan – i max 110 km/h.
Twizy Renault Sport F1 Concept Car är, tack vare KERS-systemet och andra detaljer, 91 kilo tyngre än originalbilen. Totalt 564 kilo väger den. Vikt/effekt-förhållandet är däremot avsevärt bättre hos F1-Twizyn, så klart. 5,8 kilo i stället för 25 kilo per hästkrafter. Motsvarande siffra för en Megane RS är 5,2 kilo och för Renaults F1-bilar (flera stall använder Renault-motorer) ligger förhållandet på hyperlåga 0,86 kilo per hästkraft.
Utöver häftigare drivlina har Renault också klätt ut Twizy till att efterlikna en F1-bil så mycket som möjligt. Stor frontvinge, läcker bakvinge, sidepods, F1-däck och -fälg, F1-ratt och till och med varningsljuset som sitter längst bak, längst ned, precis som på Formel 1-bilarna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se