Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
101011-tyst asfalt
101011-tyst asfalt
101011-tyst asfalt
101011-tyst asfalt

Tyst asfalt ingen succé

Att våra svenska vägar är av den bullrigare sorten kan nog de flesta skriva under på. Och några vägar med tyst asfalt lär vi inte få se i framtiden då genomförda tester visat att det är för kostsamt och för slitagekänsligt.

Tyst asfalt, bullerdämpande asfalt eller antibullerasfalt. Kärt barn har många namn. Men något kärt återseende lär det inte bli på våra svenska vägar då de korta avsnitt som använts för test i Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingborg inte uppnått några tillfredsställande resultat.

Tyst asfalt håller helt enkelt inte för svensk trafikintensitet och då speciellt om vinterhalvåret när många kör med dubbdäck. Den tysta asfalten, som består av mindre stenar och en porös yta, slits ned betydligt snabbare än konventionell asfalt. Detta plus att tyst asfalt är dyrare att framställa gör att den totala kostnadsbilden blir betydligt högre än för vanlig asfalt.

En väg med vanlig asfalt ska klara fordonens slitage under tio till tolv år. Den tysta asfalten har exempelvis bara hållit i fem år i Helsingborg och i Stockholm, på Renstiernas gata på Söder, får man lägga ny, icke tyst asfalt redan nästa år trots att det lades ut 2008. Alla kommuner har nu stoppat alla försök med tyst asfalt.

Trafikverket fortsätter däremot att testa vidare med tyst asfalt.

– Vi fortsätter att testa men har blivit mycket restriktiva, säger Mats Hemminger, beläggningssamordnare i Skåne.

Detta är tyst asfalt

Ytan i bullerdämpande asfalt är mer porös och blandningen innehåller stenar av mindre storlek än konventionell asfalt.

Beläggningen innehåller små håligheter som absorberar en stor del av däckljudet från fordonstrafiken.

Den porösa ytan innebär också att regnvatten leds bort snabbare och minskar risken för vattenplaning.

En nackdel är att hålen lätt sätts igen av partiklar och sand, särskilt vintertid då många fordon är utrustade med dubbdäck.

Vägbanan måste regelbundet tvättas och "dammsugas". Ändå kan den bullerdämpande effekten inte upprätthållas.

Andra nackdelar är att den tysta asfalten är betydligt dyrare och att vägbanan slits onormalt snabbt.

Källa


Beläggningsexperter i Stockholm, Malmö och Göteborg via TT