Udda bilar: Matra Simca Rancho
Fransk form före funktion men Matra Simca Rancho har sin plats i historieboken som den första ”stadsjeepen”.
Modellen Rancho var med sin prislapp på 59 900 kronor både en dyr och billig bil när den testades i Teknikens Värld nummer 8/1980. Det fanns nämligen i stort sett bara två rivaler att jämföra den med:
Range Rover för 88 500 kronor och Vaz Niva för 44 900 kronor. Det var dessutom svårt att få ett grepp om vad Rancho var för en typ av bil. Rubriken till ovan nämnda test var ”Arbetshäst i discodress” medan den till provkörningen i nummer 15/1977 löd ”Lyxjeep till lågpris”.
Modellen lovade mycket med extraljus, takräcke och skärmbreddare men var i grunden en uppsnofsad Simca 1000 Pickup – en 13 år gammal modell med ett pris på 35 000 kronor. Rancho var sin tuffa uppsyn till trots bara framhjulsdriven. Om du ändå ville ut i terrängen fanns såväl underredsskydd som vinch som tillval. Sökarlyktorna på flyglarna fick i Sverige inte användas i kombination med strålkastarna.
Teknikens Värld hade inte mycket gott att säga om Rancho men takhöjden bak prisades. Den nya bakdelen var gjord av glasfiber och plast och gav även ett rejält bagageutrymme med en finurlig tvådelad baklucka som kronan på verket. Plus gavs även för utseendet. Bara en testbil hade gett mer uppståndelse tidigare: den 561 centimeter extra långa Volvo 245 Transfer.
Testlaget uppfattade motorn på 80-hästkrafter som orkeslös men bilen hade attityd så det blev över. En kul detalj är att namnet ”stadsjeep” användes i den svenska marknadsföringen av modellen, ett namn som återkom när dagens suv-segment var ungt.
Ska man köra i terräng finns det bättre fordon för ändamålet.
Lika svårt som det var att placera Rancho i ett fack var det att få klarhet vilket märke det var på bilen. Matra-Simca var det fram till 1979 då den blev en Talbot Matra efter att Chrysler sålt sin europeiska del, där Simca ingick, till Citroën/Peugeot.
Matra byggde bilen och kom senare att använda sin erfarenheter vid konstruerandet av Renault Espace – världens första mpv. Rancho kan kanske ses som en parantes i bilhistorien men även som den moderna suvens urmoder, speciellt nu när dessa inte behöver vara fyrhjuldrivna.
LÄS MER: Udda bilar vi har kört
Tro det eller ej, men Rancho blev faktiskt en succé. 20 000 bilar planerades men det blev nästan tre gånger upp när produktionen till slut lades ned 1984.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se