Ganska välbevarad för sin ålder, bilen alltså. Brukar vara lika skäggiga som ägaren. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld

Ungdomskärlek: En gång pickup. Alltid pickup

De flesta biltyper är fullständigt meningslösa, förutom pickupen. Hur menar jag då? Jamen, de har inget flak. Och ett flak är svårt att klara sig utan. Ett flak är ett flak.

Hur kan man annars flytta skrymmande gods som storsoffan, dubbelsängen, hyllan, veden, träden, motorcyklar, kyl/frysskåp eller skrymmande båtdurkar. Eller vad som helst som tar utrymme och som behöver flyttas någonstans. Sen är det väl någonting med romantiken. Truckerromantiken. Liksom…
Man hamnar också i en bättre dager bland grannar och bekanta. De tänker, den där Borglund, han kan flytta grejer han. Och ibland, när jag är snäll (ganska ofta), hjälper jag folk att köra deras storprylar. Hit och dit.
Genom åren har det rattats ett antal pickuper men det tog ett tag innan jag hamnade i det träsket. Körde faktiskt Opel i mitt tidiga billiv (hörde du det, PeO?) och har haft fyra stycken, alla var Rekord av varierande årsmodell och karosstyp. Rekord Coupé 1962 och 1965. Snygga bilar. Den sistnämnda gjordes om till cabriolet sitt sista levnadsår. Kanske inte riktigt efter myndighetens regler, men ändå, en cabriolet. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill