Första generationen Subaru Impreza har satt många pojkhjärtan i brand och finns i en lång rad utföranden. Här i den ultrasällsynta 2,5RS-versionen.

Ungdomskärlek: Imprezerad!

Ungdomens drömmar är ofta svåra att förverkliga och ibland minst lika svåra att förklara. Hur kommer det sig att man faller för en bil och ratar en annan? Nu är det dags för Erik Wedberg att förklara hur hans pojkdrömmar om Subaru Impreza slutade i ägandet av en Skoda Yeti.

Ett entusiastbilköp är sällan rationellt och går nästan aldrig att förklara med vettiga argument. Bilentusiasm är sällan särskilt logisk, det är allt som oftast ganska svårt att förklara varför man har fattat tycke för just den bilen medan man avskyr den där andra som är nästan helt likadan som den första, fast ändå inte. Ta mig som exempel, jag har ett särskilt gott öga åt nittiotalets Subaru Impreza, och allt började med en Peugeot 405 Mi16. Man kan därmed också säga att det var samma Peugeot som fick upp mina ögon för rally – den enda motorsport jag har något slags djupare intresse för. Hur går det här ihop? Jo, allt kan spåras tillbaka till en villaförort på Lidingö utanför Stockholm där jag växte upp. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill