Unika Saab-bilar säljs på auktion i Sverige
Är det gamla och unika Saab-modeller du går igång på har du nu chansen att förvärva en – eller varför inte tre. Samtliga i oerhört bra skick. Den 19 november ska de auktioneras ut.
Om du inte gick igång på den unika 9-5 SportCombi Aero Turbo6 XWD som nyligen såldes till Sverige kanske det är något äldre från Saab du suktar efter? Då har du nu din chans, för den 19 november ska Bilweb Auctions hålla en stor samlarbilsauktion på två orter samtidigt – i Sandared utanför Borås och i Olofström i Blekinge. Och ögonstenarna är tre bilar – en trio Saabar som stått utställda på Saab Car Museum i Trollhättan sedan mitten av 1980-talet.
Den främsta av ögonstenarna är den minst äldsta bilen, nämligen en Saab 96 V4 Super från 1980. Den ingår i den så kallade Run out-jubileumsserien, det vill säga en av de 500 sista 96:orna som tillverkades innan modellen efter tjugo års produktion lades ned 1980. Just denna bil är bil nummer 32, från slutet räknat.
Det verkligt unika med just denna bil som nu ska gå på auktion är att den endast har rullat 4,8 mil sedan den tillverkades i Valmet-fabriken i finska Nystad. Inte en meter i trafik har den rullat. Skicket är därmed i topp.
– Den är som ny, säger auktionsförrättare Michael Luft till teknikensvarld.se.
Precis som alla andra 96:or i Run out-serien är denna bil lackad i Saabs blåmetallic-kulör 137B samt har den speciella interiörklädseln och de klassiska Ronal-fälgarna. Under huven sitter V4-motorn på 68 hästkrafter som har sitt ursprung hos Ford.
En likadan Saab 96 V4 Super från 1980 såldes nyligen för 350 000 kronor, men den hade rullat betydligt längre. Drygt 15 mil. Så räkna med att det exemplar som nu säljs kan gå för ett ännu högre pris.
Den andra unika Saab-bilen som ska säljas på auktionen om mindre än två veckor är en Saab 99 från 1971. Den har rullat 1 700 mil och har den ovanligare fyrdörrarskarossen. Skicket ska även här vara i topp, dock inte riktigt i samma klass som ovan nämnda 96:a.
Den tredje unika Saaben är ännu en ur modellserie 96. Den är från 1968 och därmed en av de första 96:orna med V4-motorn. Den är en De Luxe-version med bland annat kromlister och finare inredning, något som bara fanns för export.
– Just detta exemplar såldes ny i New York där den rullade ungefär 500 mil. Den köptes tillbaka till Sverige och här har den rullat ytterligare cirka 150 mil, säger Michael Luft.
På 1980-talet ställdes den, precis som övriga Saab-bilar i denna artikel, ut på Saab Car Museum i Trollhättan. Totalt har den alltså rullat drygt 650 mil.
Alla dessa tre Saab-bilar ägs av skånsk samlare som har låtit visa upp dem för omvärlden på det populära bilmuseet i Trollhättan, men nu är det alltså dags för dem att hitta nya ägare.
Auktionen äger som sagt rum den 19 november i både Borås och Olofström där ungefär 100 andra fina gammelbilar av samlarvärde också går under klubban, exempelvis en Ford Tudor från 1937, en Oldsmobile 66 Special från 1948 och en Volvo PV 445 Duett från 1956.
Men innan själva auktionsdagen är det visning av bilarna. Denna äger rum under ett par dagarna, närmare bestämt den 17 och 18 november. Länkar till auktionssidan och till de nämnda modellerna hittar du i artikeln.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se