Uppdaterade Fiat Tipo – nu i terrängkostym
Fiats lilla golfklassare Tipo får en uppdatering men bland annat nya motorer men kommer också i mer terrängduglig version.
Dagens Fiat Tipo kom under 2015 som en ersättare till Bravo och namnet är hämtat längre bak från Fiats historia. Original-Tipo såldes nämligen mellan 1988 och 1995. Nu så här halvvägs in i livscykeln är det dags för uppdateringen och den får vissa delar som även original-Tipo hade. Första Tipo hade faktiskt digital instrumentering och nu har även dagens generation detta, om än i ett avsevärt mycket modernare snitt med 7-tumsskärm. Utöver det finns en större 10,25-tums infotainmentskärm, ny knappdesign och ny ratt i kupén.
Utvändigt har Fiat finslipat på fronten som fått ny grill med Fiat utskrivet i versaler över den i stället för den vanliga runda logotypen. Även stötfångarna runt om är ny och strålkastarna samt bakljusen har nu LED-teknik.
En av de största nyheterna är att Tipo liksom Panda nu går att få i Cross-version om du väljer femdörrars halvkombi-modellen. Något som betyder exteriöra plastdetaljer längs de nedre delarna och silverfärgade sådana fram och bak som ska efterlikna hasplåtar. Tack vare ny fjädring har den också fyra centimeter extra markfrigång utöver standardmodellen, total 17 centimeter.
Oavsett om du väljer femdörrarsversionen eller kombin som säljs i Sverige kommer de även med nya motorer. Den tidigare 1,4-liters bensinmotorn byts ut mot en trecylindrig enlitersmaskin som levererar 100 hästkrafter i stället för tidigare 95 eller 120. Någon snittförbrukning meddelas inte men den släpper ut 121 gram koldioxid per kilometer i stället för tidigare 146.
1,6-litersdieseln är i grunden samma som tidigare men nu i uppdaterad form med två effektuttag, antingen 95 eller 130 hästkrafter mot tidigare 120. Den släpper nu ut från 110 gram koldioxid per kilometer vilket är 13 lägre än förr.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se