Uppdaterade Jeep Cherokee officiell
Jeeps fula ankunge, Cherokee, har fått en rejäl översyn. Utseendet har omarbetats kraftigt och bilen har blivit 90 kg lättare.
När den nuvarande generationen av Jeep Cherokee presenterades på New Yorks bilmässa 2013 fick den utstå mycket kritik för sitt utseende. Med ett annorlunda ljusarrangemang i fronten och en udda grill, som inte liknade någon annan Jeep, stod Cherokee verkligen ut.
– Den var väldigt progressiv och modern, men vi var tvungna att göra så för att slå oss in i segmentet, säger Jeeps vd Mike Manley.
Strategin får anses ha fungerat, för Cherokee har sålt riktigt bra – och få har de varit som gnällt över designen sedan 2013. Men nu, när den ansiktslyfta modellen skulle tas fram, skulle designen tonas ner – om än med måtta.
– Designen gjorde vad den skulle, den drog uppmärksamhet till bilen. Med 2019 års modell fick jag väldigt tydliga direktiv från de högsta cheferna: "Ta inte bort alla bilens konstigheter", sa de, säger Manley.
Resultatet är den bil vi ser här nu. Fronten ser inte längre ut som en botox-fylld överläpp och strålkastarna har fått en mer traditionell utformning. De sistnämnda är för övrigt numera alltid i LED-utförande.
Även bakdelen har fått sig ett lyft. Platsen för registreringsskylten har, bokstavligen, fått sig ett lyft – då den inte längre är försjunken ner på kofångaren, utan nu sitter mitt på bakluckan. Liksom strålkastarna i fronten, har även baklamporna designats om.
Precis som tidigare är Trailhawk-versionen, som är en Cherokee avsedd för vildmarken, några centimeter högre än den vanliga Cherokeen. Trailhawk har även ett lite annorlunda utseende fram och bak, vilket rent praktiskt ger bättre in- och utgångsvinkel för terrängkörning. Den har även svarta fälgar med grövre däck, svarta detaljer i stället för krom och, som grädde på moset, röda krokar båda fram och bak – så du kan fiska upp bilen igen efter att ha kört ner den i ett gyttjefyllt dike.
Bilens insida har fräschats upp med delvis ny design, men framförallt är det praktikaliteten som har förbättrats. Bagageutrymmet, till exempel, har växt till sig tack vare att förvaringsutrymmet på vänstersidan har plockats bort, och att bagagerummets plastbeklädnad har flyttats längre ut mot plåten. Det senare har gjort att bagaget vuxit hela 85 millimeter på bredden, vilket numera ska göra att golfbagar kan få plats på bredden – vilket inte var möjligt tidigare.
Det har faktiskt hänt mer med Cherokee än vad ögat kan avslöja. 2019 års modell har exempelvis bantat hela 90 kg, jämfört med tidigare. Den mesta vikten har sparats in i motorrummet, hjulupphängningen och en nyutvecklad baklucka i lättviktsmaterial. Fyrhjulsdrivna modeller har fått ny, lättare differentialväxel.
Säkerhetsmässigt har Cherokee fått reviderad uppbyggnad i karossen, vilket nu ska göra att bilen klarar överlappande frontalkollisioner bättre. Den utgående modellen fick betyget "marginellt" i IIHS:s tester för överlappande kollisioner, där jeep nu alltså hoppas på betydligt bättre resultat.
På motorsidan är nyheten en tvåliters bensinfyra, med 266 hästkrafter och 400 Newtonmeter. I stort är det samma turbomotor som i nya Wrangler, men utan hybridsystem. Den nio-stegade automatlådan sägs vara förbättrad, med mjukare växlingar som följd. Bränsleförbrukningen ska ha minskat på samtliga modeller, tack vare viktminskningen.
Nya Cherokee börjar säljas senare i år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se