Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Uppdaterade Porsche Cayenne GTS officiell

Ansiktslyfta Cayenne GTS tappar två cylindrar, får två turbo och levererar 20 hästkrafter mer än tidigare.

Tidigare under året har vi fått se både Cayman och Boxster som GTS-version och nu senast 911 GTS. Nu är det även dags för uppdaterade Cayenne GTS att visas upp innan den har officiell premiär på bilsalongen i Los Angeles i slutet av november.Den tidigare V8:an på 420 hästkrafter slopas och under huven sitter nu i stället en biturbomatad V6 som levererar 440 hästkrafter och 600 newtonmeter, sistnämnda siffran är 85 newtonmeter högre än tidigare. Enligt Porsche ska uppdaterade GTS även vara bränslesnålare än tidigare och vill nu ha 0,98 liter per mil och släpper ut 228 gram koldioxid per kilometer.Accelerationen 0-100 km/h avklaras på 5,2 sekunder, 0,7 sekunder snabbare än tidigare. Har Sports Chrono-paketet kryssats för i tillvalslistan är siffran 5,1. Oavsett utrustning så är toppfarten elektroniskt begränsad till 262 km/h.Jämfört med vanliga Cayenne är GTS-versionen 24 millimeter lägre vilket ger bättre kurvegenskaper, och med luftfjädring som är tillval är GTS 20 millimeter lägre än standardmodellen. Något som dock är standardmonterat är sportavgassystem och bromsar från värstingbrodern Cayenne Turbo. Något som betyder skivdiameter på 390 millimeter fram och 358 bak, samt rödlackerade bromsok.Det exteriört utmärkande för GTS-modellen är mörktonade bakljus, svarta inlägg i strålkastarna samt front från Cayenne Turbo som innebär större luftintag och mer markerade sidokjolar och skärmkanter. Invändigt möts du av sportiga stolar klädda i läder och alcantara med GTS broderat på nackstödet. Övriga ytor i kupén är även de klädda i samma material.Uppdaterade Cayenne GTS kommer till Sverige i mars 2015 och startpriset ligger på 972 000 kronor.

https://youtu.be/-YZF2fzMU54