Uppdaterade Toyota Corolla – tre snabba från provkörningen
Daniel Östlund har fått lämna garaget och gett sig ut på vägarna i Toyota Corolla facelift. Vi ringer honom för att höra om de tekniska nyheterna är större än de visuella.
Det där ser ut som en Toyota Corolla?
– Jajamensan, det är precis vad det är och det borde du om någon ha koll på. Kisar du så kanske du ser att grillgallret fått ny design och att strålkastarnas LED-inramning inte är densamma som tidigare. Corolla har fått ett ansiktslyft.
Större förändringar på insidan, misstänker jag...?
– Toyota har vässat ordentligt på den elektriska delen av hybridsystemet och skärpt upp de aktiva säkerhetssystemen. Men det syns förstås knappt på utsidan.
Så vad är dina intryck?
– Än så länge har jag bara provat den enklare 1,8-litersmodellen som nu har 140 hästkrafter, men den är markant piggare att köra nu och 0-100 km/h går nästan två sekunder snabbare än tidigare. Effekten räcker till, där den gamla kunde kännas väl förlamad emellanåt. Och så bromsar den själv, även om man inte har farthållaren inkopplad. Så man behöver nästan aldrig röra bromspedalen. Det är lite kul.
I kommande nummer av tidningen, och här på webben, kommer Daniel att slänga ur sig en massa bokstäver som du kommer att vilja läsa för att få reda på allt om uppdaterade Corolla. Missa inte det!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se