Ur-ladan försvinner – Lada 2107 läggs ner
En över fyrtio år lång epok närmar sig sitt slut, nu sjunger nämligen ur-Ladan på sista versen. Till årsskiftet läggs produktionen av VAZ 2107 ned.
Den 22 april 1970 rullade den allra första Ladabilen ut från fabriken i Togliattigrad i dåvarande Ryska SFSR. Modellen hette då 2101 och utgjordes av en licensbyggd Fiat 124, uppgraderad (?) med bland annat trumbromsar (istället för skivor) och tjockare plåt. Medan den italienska varianten av Fiat 124 bara kom att leva åren 1966-1974 så fick dess ryska tvillingbror ett betydligt längre liv. Modellen tillverkas än idag, även om den numera heter 2107.
Men snart är även denna bilmodells saga all. Tiden, i form av bland annat avgaskrav och säkerhetskrav, har hunnit ikapp även Lada/VAZ 2107. Tanken var från början att modellen skulle lagts ner för två år sedan, när försäljningen rasade efter finanskrisen, men tack vare en extrainsatt skrotningspremie från ryska staten repade sig försäljningen. Man kunde då få en ny Lada 2107 för motsvarande en bit under 40 000 kronor. Skrotningspremien upphörde dock att gälla i maj i år, vilket medverkar till beslutet att upphöra med produktionen. Bilen såldes i 136 006 exemplar förra året, och blev med god marginal Rysslands mest sålda bil. I år, hittills, har försäljningen ökat med 35 procent. Inte illa för en snart halvsekel gammal konstruktion.
Ur-ladan har totalt, över de 41 åren, tillverkats i mer än 16,8 miljoner exemplar. Av alla Ladabilar som någonsin tillverkats har modellen stått för två tredjedelar. I Sverige såldes modellen fram till mitten av 1990-talet under flera namn så som Lada Riva och Lada Kombi (i kombiversion). Ett ansiktslyft har diskuterats under åren, men av olika skäl aldrig kommit till stånd. Med Ladas nuvarande samarbete med Renault och GM kan man också tänka sig att modernare konstruktioner är på gång. Det sista exemplaret av Lada 2107 är planerat till att lämna bandet vid årsskiftet, även om man nu aldrig kan veta säkert med en bilmodell som redan överlevt i 40 år.
Test och provkörningar
• Test och provkörningar av Lada
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se