Uselt resultat för kinesiska Skywell ET5 i krocktest – säljs i Sverige
Det var i höstas som vi rapporterade att kinesiska elbilen Skywell ET5 skulle börja säljas i Sverige. Nu har den testats av Kinas motsvarighet till Euro NCAP, och resultatet är knappast särskilt upplyftande - endast en stjärna!
En i raden av alla kinesiska elbilar som kommit till Sverige på senare år är Skywell ET5 (som på vissa marknader säljs som Skyworth EV6). Förutom hos oss säljs bilen, bland annat, i Tyskland och Rumänien här i Europa. Specifikationen säger att den ska komma runt 40 mil på en laddning, och priset är angett till ca 600 000 kronor.
Gott nog så, men nu har det kommit smolk i bägaren för Skywell. Det handlar om hur bilen presterar i krocktester, och resultatet är minst sagt uselt. Något krocktest i Europa har inte gjorts ännu, men C-NCAP, den kinesiska motsvarigheten till Euro NCAP (med lite annorlunda testkriterier) gav bilen endast en stjärna. Allt annat än att höja ET5 till skyarna, med andra ord.
Till de delar som ansågs allra sämst var sidokrockskyddet, där ET5 fick noll poäng, av 16 möjliga. B-stolpen trycktes in rejält i kupén, och skadorna på passagerarna bedömdes ytterst allvarliga. Även säkerheten för barn i baksätet, vid frontalkrock, bedömdes som usel. Totalt blev säkerhetsbedömningen 39,9 procent, vilket alltså motsvarar en enda stjärna.
Det är oklart ifall Euro NCAP kommer att testa ET5. Hittills ska det – enligt bilregistret – finnas ett exemplar inregistrerat i Sverige. Leveranserna hit ska dock komma igång på riktigt nu i vår, är det sagt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se