Utan Ford hade Volkswagen Amarok gått i graven
Hade inte samarbetet mellan Volkswagen och Ford uppstått hade inte en ny generation av pickupen Amarok sett dagens ljus.
Det var under 2018 som det blev känt att två gamla ”ärkefiender” ska börja samarbeta, nämligen Ford och Volkswagen. Tillsammans ska de möta den allt mer utmanande och komplexa framtiden. Initialt beskrevs samarbetet som en gemensam transportbilssatsning. Kort därefter kommunicerade man att de både giganterna ska skapa en ny generation pickuper och eftersom Volkswagen Amarok samt Ford Ranger börjar bli till åren, framför allt förstnämnda, var det inte svårt att gissa sig till att dessa båda blir syskon.
Under 2019 togs nya steg i samarbetet när det presenterades att Ford ska få bygga elbilar på Volkswagens MEB-plattform, och så sent som för bara några dagar sedan meddelade Volkswagen att de nu gett grönt ljus till de gemensamma projekt som har diskuterats de senaste åren.
I mars i år skickade Volkswagen ut en skiss (bilden ova) som framställer nya Amarok på ett ungefär. I samma veva stod det också klart att nya generationen baseras på samma plattform som Ford Ranger och att båda modellerna ska byggas i Fords Silverton-fabrik i Sydafrika.
Vad vi inte visste då, men som vi får reda på nu, är att Volkswagen hade inte satsat på en andra generation Amarok om inte Ford hade kommit in i bilden. Thomas Sedran, vd för Volkswagen Nutzfahrzeuge (Volkswagen Commercial Vehicles eller Volkswagen Nyttofordon/Transportbilar på svenska), säger följande:
– Det som är viktigt för båda parter är användningen av samma plattform. Samtidigt kommer vi båda att kunna använda våra respektive styrkor till fullo. Genom anpassad design och gränssnitt kommer vi tydligt att skilja de två modellerna åt. I slutändan är det våra kunder som kommer att gynnas, eftersom vi utan samarbetet inte skulle ha utvecklat en ny Amarok.
Thomas Sedran berättar också att den gemensamma utvecklingen av autonom (självkörande) teknik har tagit fart i och med att alla signaturer för samarbetet nu är på plats. För utvecklingen står det Ford/Volkswagen-gemensamma teknikbolaget Argo AI.
– År 2022 kommer vi för första gången att skicka ut en självkörande fordonsflotta under verkliga förhållanden. Detta test kommer att vara första med nivå 4-implementering i vår helt elektriska ID. Buzz. Vi kommer inom detta att nära samarbeta med Argo. Dessutom är jag säker på att Argo kommer att ta en ledande roll inom utvecklingen av självkörande system för hela branschen, som Ford och vi kommer att dra stor nytta av.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se