Vägslitageskatt på lastbilar kan införas
En särskild vägslitageskatt för tunga lastbilar kan komma att införas om regeringen får som de vill.
Regeringen har tillsatt en utredning som ska utforma ett förslag på hur en eventuell avståndsbaserad vägslitageskatt för lastbilar kan utformas. Syftet med en särskild vägslitageskatt är att den tunga trafiken ska stå för en större del av kostnaden den orsakar på samhällsekonomin, som föroreningar och vägslitage. Skatten är tänkt att gälla både svenska och utländska lastbilar som rullar på det svenska vägnätet.
Regeringen tror att införandet av en vägslitageskatt bland annat ska bidra till att minska miljöpåverkan från transportsektorn, samt att längre transporter kan flyttas till bland annat tåg och sjöfart.
Kritiska röster har dock rests då de tror detta kan slå hårt mot exempelvis skogsindustrin då det ofta inte finns något alternativ till långa vägtransporter.
– Vi vill tillsammans med åkerinäringen och skogsbranschen diskutera hur den ska fungera på ett sådant sätt att den inte skadar skogsbranschen. Då får man exempelvis ta bort ett antal vägavsnitt här och där, säger Stefan Löfven.
Utredningen ska redovisa sitt förslag på en eventuell vägslitageskatt senast 9 december 2016.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se