Väntan är över – Mercedes-AMG One har klarat WLTP-testerna
275 lyckliga och blivande ägare till Mercedes mycket uppmärksammade supersportbil AMG-One kan andas ut. Lanseringen ska verkligen ske även om bilen blir närmare ett år försenad. "Vi har haft en del utmaningar men vi har nått över krönet", sa AMG:s produktchef Michael Knoeller under bilsalongen i Los Angeles.
Mercedes rullade fram sin supersportbil Project One redan på bilsalongen i Frankfurt 2017. Nu skulle Mercedes ta F1-tekniken till allmän väg. Då, 2017, gissade Mercedes att bilen skulle vara klar redan 2019. Det tog längre tid än så att få F1-motorn godkänd för en global lansering. Det allra senast hindret kom i september i år då Europa införde nya kraven på WLTP-tester, något som Mercedes hade tänkt sig att undvika om bilen hade varit klar enligt ursprungsplanen.
Exempelvis har Mercedes tvingats utveckla olika avgassystem till One för att få bilen godkänd. Under tiden vi väntat på One har Mercedes tvingats avslöja några av sakerna som ska justeras på den motor som normalt skickar Lewis Hamilton runt världens racerbanor i rekordfart.
Bland annat kan inte F1-motorn starta innan den nått en temperatur av närmare 80 grader. F1-teamet klarar det genom att värma motorn med hjälp av en varm vätska i kylsystemet. Motorn behöver sedan vändas för att all olja rinner till rätt ställe innan motorn startas. En något krånglig procedur för en vanlig bilist en vanlig morgon på väg till jobbet.
Den som tänkt sig att använda One för daglig pendling kanske också måste tänka om och skaffa sig en annan bil. Mercedes har nämligen meddelat att 1,6-litersmotorn behöver helrenoveras efter endast 5 000 mil.
Mercedes-AMG One använder Mercedes F1-motor W08 från 2017. V6-motorn levererar strax över 1 000 hästkrafter och har sällskap av inte mindre än fyra elmotorer. Två av elmotorerna sitter i samband med framaxeln, en är integrerad tillsammans med turboaggregatet och en sitter direkt på kardanaxeln för att tillsammans med V6-motorn tillföra kraft till bakhjulen. Över 680 hästkrafter når bakhjulen och de både främre elmotorerna levererar vardera över 163 hästkrafter. Över 1 006 hästkrafter tillsammans om vi plussar ihop nämnda siffror.
Vill du vara miljövänlig och kanske klara att köra i några strikta miljözoner så går det att köra One i 2,5 mil bara på el – men då bara med motorerna på framaxeln.
Med full effekt klarar One en toppfart på över 350 km/tim och en acceleration 0–200 km/tim avverkas på under sex sekunder.
Aston Martin Valkyrie har pekats ut som den främsta rivalen till Mercedes-AMG One. Och en sak är Valkyrie redan snabbare på: att levereras till kund. Aston Martin använde en Cosworth-utvecklad 6,5-liters V12:a och då tester av den färdiga bilen redan klarats av har Aston Martin lovat köpare leverans redan före årsskiftet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se