Varannan förare stänger av livräddande system på bilen

En ny studie visar att nästan varannan förare väljer att stänga av säkerhetssystem som skulle kunna rädda liv.

Folksam har i en ny studie undersökt körupplevelsen av de sex vanligaste förarstödsystemen hos svenska bilförare. System som nu väger tungt i huruvida bilmodeller uppnår högsta betyg i krocktester i Euro NCAP eller ej. I undersökningen har man tittat på användandet av adaptiv farthållare, ACC, aktiv styrassistans, LKA, filhållningsassistans, LDW, dödavinkelvarnare, BLIS, kollisionsvarnare för bil, AEB car, och kollisionsvarnare för fotgängare och cyklister som förkortas AEB VRU.

Resultatet visar att adaptiv farthållare och dödavinkelvarnare bidrar mest till en positiv körupplevelse medan system som filhållningsassistans som styr eller varnar är mindre populärt. Det är enligt Folksam också tydligt att upplevelsen skiljer sig mellan olika bilmärken och system samt att kunskapen om dem är bristfällig.
Hela 72 procent av de tillfrågade uppger att de aktivt stängt av förarstödsystem någon gång eller oftare för att de bidrar negativt till körupplevelsen. Nästan hälften, 48 procent, säger att de stängt av filbytesvarnare som varnar när bilen kommer för nära en körfältslinje av samma anledning.
37 procent uppger sig stänga av den adaptiva farthållaren. 42 procent stänger av den aktiva filhållningsassistenten varav 27 procent gör det av anledningen att de inte vill ligga mitt i filen. Nästan hälften ska ha behövt stänga av system på grund av dåligt väder eller krävande trafiksituation, och cirka var fjärde säger att de inte använder filbytesvarnare eller system som styr bilen trots att de har tillgång till dem. Men det hindar dem inte från att kryssa för det i utrustningslistan. En majoritet uppger att de vill ha systemen i sin nästa bil om de får välja.

– För att få förare att inte aktivt stänga av systemen så behöver körupplevelsen som systemen bidrar till bli bättre. Här spelar biltillverkarna, väghållare och de som utvecklar förarstödssystemen en viktig roll för att de ska uppnå sin fulla säkerhetspotential. För att ta nästa steg i att minska och mildra trafikolyckor så är den här tekniken rätt väg framåt, säger Maria Klingegård, Trafikforskare på Folksam.

Enligt Folsam visar studier på att system som filbytesvarnare skulle kunna halvera antalet singel- och mötesolyckor där föraren ofrivilligt korsar antingen sido- eller mittlinjen. Men Maria Klingegård påpekar även att man inte ska förlita sig allt för mycket på säkerhetssystemen som inte kan hantera alla situationer.
– Vi har tidigare visat att hälften av dödsolyckor med fotgängare och cyklister sker under sådana väder och ljusförhållanden där bilens sensorer har svårt att detektera oskyddade trafikanter. Därför ska man inte ha en övertro till systemen, det är alltid föraren som är ansvarig, säger hon.