Världens bästa motor 2014: Ford 1,0 EcoBoost
Återigen har Fords lilla trecylindriga EcoBoost-motor med en cylindervolym på 999 kubikcentimeter erövrat titeln Engine of the Year. Tredje året i rad.
Sedan 1999 har utmärkelsen International Engine of the Year delats ut. Bakom utmärkelsen står brittiska UKIP Media & Events och de motormagasin som förlaget har under sina vingar. Till sin hjälp tar de en rad olika motorjournalister från olika delar av världen.
Ford 1,0 EcoBoost
Cylindervolym: 999 cm2
Antal cylindrar: 3
Turbo: Ja
Effekt: 100 samt 125 hk. 140 hk är på ingång.
Tillgänglighet: 72 länder världen över.
Modeller: Fiesta, Focus, B-Max, C-Max, Grand C-Max, EcoSport och kommande Mondeo.
Årets utmärkelse, International Engine of the Year 2014, har nyligen avgjorts och återigen är det Ford som går segrande ur bataljen. Deras trecylindriga 1,0-liters EcoBoost-bensinmotor plockade den åtråvärda titeln för tredje året i rad. Motorn har hyllats världen över och även vi på Teknikens Värld tycker om maskinen, så länge den inte sitter i för stora bilar eller om man kör mer eller mindre uteslutande på motorväg.
Den lilla EcoBoost-motor finns i en hel drös med Ford-modeller, exempelvis Fiesta, Focus, B-Max, C-Max (även större Grand-versionen) och – icke svensksäljande – EcoSport. Motorn finns i två olika effektutförande, 100 respektive 125 hästkrafter.
– Ford EcoBoost-motor är riktmärket när det gäller downsizing och utvecklingen av trecylindrigt, säger International Engine of the Year-organisationens medordförande Dean Slavnich.
Det är första gången en motor plockar hem titeln tre år i rad. Men Ford är inte den tillverkare som plockat hem flest titlar totalt. Det har BMW gjort, fyra gånger har de vunnit utmärkelsen. Volkswagen och Toyota har fått utmärkelsen två gånger och Honda, Mazda samt Fiat var sin gång.
På andraplats, 70 poäng bakom EcoBoost-motorn, kom Ferraris 4,5-liters V8-motor som sitter i 458-modellerna och på tredjeplats, ytterligare 27 poäng bakom, kom Volkswagens 1,4-liters TSI Twincharger-motor som återfinns i en lång rad olika modeller inom Volkswagen-koncernen.
Här följer alla resultat från årets International Engine of the Year:
Årets motor 2014
Ford 1,0 EcoBoost (R3, bensin)
Årets motor 2014 med cylindervolym under 1,0 liter
Ford 1,0 EcoBoost (R3, bensin)
Årets motor 2014 med cylindervolym mellan 1,0 och 1,4 liter
Volkswagen 1,4 TSI Twincharger (R4, bensin)
Årets motor 2014 med cylindervolym mellan 1,4 och 1,8 liter
BMW/PSA 1,6 Turbo (R4, bensin)
Årets motor 2014 med cylindervolym mellan 1,8 och 2,0 liter
Mercedes-AMG 2,0 Turbo (R4, bensin)
Årets motor 2014 med cylindervolym mellan 2,0 och 2,5 liter
Audi 2,5 turbo (R5, bensin)
Årets motor 2014 med cylindervolym mellan 2,5 och 3,0 liter
BMW 3,0 TwinPower Turbo (R6, bensin)
Årets motor 2014 med cylindervolym mellan 3,0 och 4,0 liter
McLaren 3,8 (V8, bensin)
Årets motor 2014 med cylindervolym över 4,0 liter
Ferrari 4,5 (V8, bensin)
Årets gröna motor 2014
Tesla Model S (elmotor)
Årets nya motor 2014
Mercedes-AMG 2,0 Turbo (R4, bensin)
Årets prestandamotor 2014
Ferrari 4,5 (V8, bensin)
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se