Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Världens bästa motor 2014: Ford 1,0 EcoBoost

Återigen har Fords lilla trecylindriga EcoBoost-motor med en cylindervolym på 999 kubikcentimeter erövrat titeln Engine of the Year. Tredje året i rad.

Sedan 1999 har utmärkelsen International Engine of the Year delats ut. Bakom utmärkelsen står brittiska UKIP Media & Events och de motormagasin som förlaget har under sina vingar. Till sin hjälp tar de en rad olika motorjournalister från olika delar av världen.

Ford 1,0 EcoBoost

Cylindervolym: 999 cm2

Antal cylindrar: 3

Turbo: Ja

Effekt: 100 samt 125 hk. 140 hk är på ingång.

Tillgänglighet: 72 länder världen över.

Modeller: Fiesta, Focus, B-Max, C-Max, Grand C-Max, EcoSport och kommande Mondeo.

Årets utmärkelse, International Engine of the Year 2014, har nyligen avgjorts och återigen är det Ford som går segrande ur bataljen. Deras trecylindriga 1,0-liters EcoBoost-bensinmotor plockade den åtråvärda titeln för tredje året i rad. Motorn har hyllats världen över och även vi på Teknikens Värld tycker om maskinen, så länge den inte sitter i för stora bilar eller om man kör mer eller mindre uteslutande på motorväg.

Den lilla EcoBoost-motor finns i en hel drös med Ford-modeller, exempelvis Fiesta, Focus, B-Max, C-Max (även större Grand-versionen) och – icke svensksäljande – EcoSport. Motorn finns i två olika effektutförande, 100 respektive 125 hästkrafter.

– Ford EcoBoost-motor är riktmärket när det gäller downsizing och utvecklingen av trecylindrigt, säger International Engine of the Year-organisationens medordförande Dean Slavnich.

Det är första gången en motor plockar hem titeln tre år i rad. Men Ford är inte den tillverkare som plockat hem flest titlar totalt. Det har BMW gjort, fyra gånger har de vunnit utmärkelsen. Volkswagen och Toyota har fått utmärkelsen två gånger och Honda, Mazda samt Fiat var sin gång.

På andraplats, 70 poäng bakom EcoBoost-motorn, kom Ferraris 4,5-liters V8-motor som sitter i 458-modellerna och på tredjeplats, ytterligare 27 poäng bakom, kom Volkswagens 1,4-liters TSI Twincharger-motor som återfinns i en lång rad olika modeller inom Volkswagen-koncernen.

Här följer alla resultat från årets International Engine of the Year:

Årets motor 2014

Ford 1,0 EcoBoost (R3, bensin)

Årets motor 2014 med cylindervolym under 1,0 liter

Ford 1,0 EcoBoost (R3, bensin)

Årets motor 2014 med cylindervolym mellan 1,0 och 1,4 liter

Volkswagen 1,4 TSI Twincharger (R4, bensin)

Årets motor 2014 med cylindervolym mellan 1,4 och 1,8 liter

BMW/PSA 1,6 Turbo (R4, bensin)

Årets motor 2014 med cylindervolym mellan 1,8 och 2,0 liter

Mercedes-AMG 2,0 Turbo (R4, bensin)

Årets motor 2014 med cylindervolym mellan 2,0 och 2,5 liter

Audi 2,5 turbo (R5, bensin)

Årets motor 2014 med cylindervolym mellan 2,5 och 3,0 liter

BMW 3,0 TwinPower Turbo (R6, bensin)

Årets motor 2014 med cylindervolym mellan 3,0 och 4,0 liter

McLaren 3,8 (V8, bensin)

Årets motor 2014 med cylindervolym över 4,0 liter

Ferrari 4,5 (V8, bensin)

Årets gröna motor 2014

Tesla Model S (elmotor)

Årets nya motor 2014

Mercedes-AMG 2,0 Turbo (R4, bensin)

Årets prestandamotor 2014

Ferrari 4,5 (V8, bensin)