Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Världens bästa motor 2015 är BMW:s

Ford har fått ge sig efter tre år i rad av triumfer. I år är det BMW överst på pallen när International Engine of the Year 2015 utsetts.

Utmärkelsen International Engine of the Year har delats ut sedan 1999. Ansvariga är brittiska UKIP Media & Events tillsammans med de motormagasin som ingår i koncernen. De får hjälp av en jury bestående av motorjournalister från världens alla möjliga hörn.

BMW har tidigare varit dominerande inom årets motor-utmärkelsen. Men de har inte vunnit den sedan 2008. Därefter har Volkswagen vunnit två år i rad, Fiat ett år och Ford de tre senaste åren.

Fords lilla, trecylindriga EcoBoost-motor på 1,0 liter är den maskin som fått juryn att falla mest mellan 2012 och 2014, men i år var det en maskin av helt annan kaliber som tilltalade.

Vinnaren av International Engine of the Year 2015 är nämligen hybriddrivlinan i laddhybridsportbilen BMW i8 där en trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter lirar tillsammans med en elmotor. Förstnämnda ger, med turbohjälp, 231 hästkrafter, sistnämnda 131 hästkrafter. Tillsammans står de för 362 hästkrafter. Drivlinan vill ha 0,21 liter per mil enligt NEDC-körcykeln, det vill säga 49 gram koldioxid per kilometer.

Foto: Glenn Lindberg

– Detta är en passande seger för vad som är en uppseendeväckande drivlina. i8 är framtidens supersportbil tillgänglig redan i dag. Progressiv, känsloladdad och miljömässigt ansvarstagande, här är en skapelse som visar att morgondagens transport kan vara mycket, mycket spännande, säger Dean Slavnich, ordförande för International Engine of the Year Awards.

Men det var inte en glasklar seger för BMW:s hybriddrivlina (274 poäng). Endast sju poäng bakom skuggade – ja, du gissade rätt – Fords trepipiga EcoBoost-maskin (267) som alltså vunnit de tre föregående åren. Ytterligare några steg bakom landade PSA Peugeot-Citroëns trecylindriga 1,2-litersmaskin med turbo (222) och Ferraris V8 på 4,5 liter (221). Drivlinan i Tesla Model S hamnade också på listan, men på plats sex med 157 poäng.

Här följer alla resultat från International Engine of the Year 2015:

Årets motor 2015

BMW i8 (R3, bensin, plus el)

Årets motor 2015 med cylindervolym under 1,0 liter

Ford 1,0 EcoBoost (R3, bensin)

Årets motor 2015 med cylindervolym mellan 1,0 och 1,4 liter

PSA 1,2 Turbo (R3, bensin)

Årets motor 2015 med cylindervolym mellan 1,4 och 1,8 liter

BMW i8 (R3, bensin, plus el)

Årets motor 2015 med cylindervolym mellan 1,8 och 2,0 liter

Mercedes-AMG 2,0 Turbo (R4, bensin)

Årets motor 2015 med cylindervolym mellan 2,0 och 2,5 liter

Audi 2,5 turbo (R5, bensin)

Årets motor 2015 med cylindervolym mellan 2,5 och 3,0 liter

BMW 3,0 TwinPower Turbo (R6, bensin)

Årets motor 2015 med cylindervolym mellan 3,0 och 4,0 liter

McLaren 3,8 (V8, bensin)

Årets motor 2015 med cylindervolym över 4,0 liter

Ferrari 4,5 (V8, bensin)

Årets gröna motor 2015

Tesla Model S (elmotor)

Årets nya motor 2015

BMW i8 (R3, bensin, plus el)

Årets prestandamotor 2015

Ferrari 4,5 (V8, bensin)