Världens enda Shelby GT500 Super Snake är nu till salu
Går du igång på Mustang-versioner som ingen annan har? Här har du en verkligt unik bil – världens enda Shelby GT500 Super Snake. Det bästa av allt, om du har pengarna, är att bilen är till salu.
I januari hålls i USA en auktion där ett objekt sticker ut lite mer än alla andra. Objektet är inget mindre än en Shelby GT500 Super Snake från 1967. Av denna modell finns det endast ett endaste exemplar i världen.
Det unika med denna bil är att Carroll Shelbys modellversioner GT350 och GT500 hade blivit rejäla succéer och när han av däcktillverkaren Goodyear (Carroll Shelby var nämligen Goodyears återförsäljare på amerikanska västkusten) fick uppdraget att bistå med en bil vid en uppvisning av ett nytt, extra slitstarkt däck, Thunderbolt, kom idén om att en alldeles speciell bil skulle tas fram. Idén kom egentligen inte från Carroll Shelby utan från Shelby Americans försäljningschef Don McCain. Han tyckte att det vore passande att göra en riktig supersportbil (med dåtidens mått mätt) av Shelby GT500 genom att byta ut V8:an på 7,0 liter till en annan V8 på 7,0 liter (som dock var en kubiktum mindre), nämligen den maskin som satt i den legendariska tävlingsbilen Ford GT40.
Carroll Shelby tände direkt på idén och Shelby GT500 nummer 544 blev bilen som fick den vassare motorn som modifierades för att passa Mustangen, men motorns grund var kvar, det vill säga alla de komponenter som användes vid Le Mans (där GT40 var väldigt framgångsrik). Även växellådan anpassades, så också bakaxeln. Bilen döpte man till Shelby GT500 Super Snake.
Bilen användes på Goodyear-eventet med lyckat resultat, både för det nya däcket och för bilen. Thunderbolt-däcket uppvisade väldigt slitstyrka och hållbarhet under den 80 mil långa körningen som hade en medelhastighet på 229 km/h. Bakom ratten satt Carroll Shelby, erfaren och framgångsrik racerförare som han var, och nådde som högst 274 km/h när han körde journalister och annat folk som närvarade vid Goodyear-presentationen.
Däcket i all ära, men det var Shelby GT500 Super Snake alla pratade om (och journalisterna skrev om) efter avslutad presentation. Skoj för Shelby Americans, mindre skoj för Goodyear som förmodligen ändå inte klagade.
Tanken var att efter uppvisningen skulle det byggas ytterligare 50 exemplar av bilen som sedan skulle säljas av en viss återförsäljare i Long Beach. Så blev det inte. Bilen var helt enkelt för dyr. Alltså tillverkades bara ett endaste exemplar och det är just detta exemplar som nu ska säljas på en auktion som pågår mellan 3 och 13 januari 2019.
Strax efter uppvisningen skeppades bilen till Dallas där den såldes till ett par killar som bytte ut transmissionen till en för dragracing. 1970 såldes den vidare till en annan Texas-bo som behöll den i 25 år innan den 1995 såldes vidare till en man i Florida. 2002 hamnade den åter i Kalifornien där den omedelbart såldes vidare till en samlare av sällsynta Mustanger. Denna man, Richard Ellis, genomförde en lättare restaurering av bilen för att få den till ursprungligt skick. Kablar och slangar byttes ut till originalgrejer, en tidskorrekt brandsläckare installerades och tioekrade NOS Shelby-fälgar monterades. Men det var inte allt. Ägaren lyckades även få tag på fyra nya däck, och inte vilka däck som helst utan just sådana Thunderbolt-däck som satt på bilen den där dagen då den användes vid Goodyear-uppvisningen 1967. Däcken, som inte hade tillverkats på flera årtionden, hittade han i en lagerlokal i Ohio. Dock är däcken egentligen inte lämpade för bilen, Thunderbolt-däcken var ämnade för ”tråkiga familjebilar” under 1960-talet.
2013 var det återigen dags för bilen att säljas, denna gång till en Shelby-samlare som har haft den i sin ägo till nu. Men nu är den alltså till salu och vi vågar lova att den går för mer än de 5 000 dollar den gick för i augusti 1967 när Shelby och McCain sålde den efter Goodyear-däckuppvisningen.
Funderar du på att lägga ett bud? Annonsen hittar du här.
Fotnot: Det har tillverkats Super Snake-versioner av betydligt senare Mustang-generationer och det har även återupptagits produktion (10 st) av originalsuperormen, men det finns alltså bara ett äkta original från 1967, nämligen den som är till salu.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se