Världens första boxerdiesel
I april lanserar Subaru världens första boxerdiesel avsedd för personbilar. Första modellerna som får känna på det kraftfulla dieselvridet är Legacy och Outback.
Subaru är alltså först ut av personbilstillverkarna att lansera en boxerdiesel. Boxermotorer för bensin är visserligen inte vanliga de heller, Porsche och just Subaru är de två mest kända tillverkarna som i dag använder sig av tekniken. Andra tillverkare som använt boxermotorer är bland annat Honda (dock i mc-sammanhang), Ferrari och Volkswagen.
Fördelar med en boxerkonstruktion är motorns kompakthet med låg tyngdpunkt. Subarus boxerdiesel är endast 35 centimeter lång vilket är sex centimeter kortare än motsvarande bensinboxer. Vibrationerna i en boxermotor är väldigt små och på så vis behövs inga ”tunga” balansaxlar.
Den fyrcylindriga boxerdieseln från Subaru har en cylindervolym på två liter. Maximal effekt, 150 hästkrafter, uppnås vid 3 600 varv per minut och maxvridet på 350 newtonmeter kommer redan vid låga 1 800 varv per minut. Den överladdas med en turbokompressor vars avgasturbin har elektroniskt styrda ledskovlar vilket ger snabb gasrespons. Motorn, som har fyra ventiler per cylinder, är hyfsat snål – 0,56 liter per mil vid blandad körning när den sitter i Legacy. Som jämförelse drar motsvarande bensinboxer i samma bil 0,3 liter mer per mil. Dieselversionen är av common rail-typ och har partikelfilter. CO2-utsläppen anges till 148 gram per kilometer.
I april dyker de första bilarna – Legacy och Outback – med boxerdiesel under huven upp hos Subaru-handlarna i Sverige.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se