Värstingen Golf R 400 nedlagd på grund av dieselgate
Många går och väntar på att Volkswagen Golf R 400 med 400-420 hästkrafter ska bli verklighet. Tyvärr är väntan förgäves, Volkswagens monster-Golf blir inte av, den är nämligen nedlagd på grund av den stora utsläppsskandalen.
Det var för nästan exakt två år sedan, på bilsalongen i Peking i april 2014, som Volkswagen drog skynket av konceptbilen Golf R 400. En till utseendet inte totalt utflippad värsting med 2,0 TFSI-motorn uppskrämd till sanslösa 400 hästkrafter. Tillsammans med cirka 50 kilo lägre vikt än vanliga Golf R visade den upp prestandasiffror som får många andra bilar att vilja gömma sig av skam – 0-100 km/h på 3,9 sekunder och 280 km/h i toppfart.
Genast tog spekulationerna fart; ska Golf R 400 bli verklighet? Redan dagen efter presentationen i Peking sa Volkswagens dåvarande chef för drivlineutveckling, Heinz-Jakob Neusser, att bilen ska byggas. Ett år senare bekräftade samme man sina tidigare uppgifter, Volkswagen Golf R 400 ska förverkligas och det snart. Kort därefter kunde vi visa er de första spionbilderna på bilen, och det om något sågs som en bekräftelse på att Heinz-Jakob Neusser ord inte bara var tomt prat.
Men så kom hösten 2015 in i bilden och med den en skandal av sällan skådat slag. Volkswagen ertappades med att under flera år systematiskt ha fuskat sig till låga utsläppssiffror hos omkring elva miljoner bilar världen över. Huvuden började rulla hos Volkswagen och bland annat vd Martin Winterkorn fick lämna sin post. Det fick även Heinz-Jakob Neusser göra eftersom han var ansvarig för drivlinorna som hade hamnat i absoluta blickfånget på grund av skandalen.
En bil många har gått och väntat på, men som nu inte blir av på grund av dieselgate.
En av följderna av Heinz-Jakob Neussers avsked berörde tyvärr Golf R 400, som så sent som för ett par veckor sedan sades vara redo för lansering i sommar och då med hela 420 hästkrafter. När Neusser försvann lades även Golf R 400-projektet ned.
Uppgifterna om nedläggningen kommer från branschtidningen Automotive News som har varit i kontakt personer inom Volkswagen. Samma personer hävdar dock att motorn som var tänkt i monster-Golfen fortfarande lever under Audis utveckling och att den kan komma att användas i framtida Audi-modeller. Kanske det blir som en ersättare till Audis omtyckta turbofemma som numera utvecklar 400 hästkrafter i nya TT RS?
Den som är pigg på en ny R-betecknad Golf får i stället vänta på nästa generation Golf R som väntas lanseras om tidigast fyra år. Eventuellt blir det med högre effekt än dagens 300 hästkrafter men det skulle också kunna röra sig om lägre effekt men i en bil som väger betydligt mindre än dagens generation.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se