Vi kör nya Volvo XC90 – så bra är den
Så är det äntligen dags för provkörning av den mest omtalade svensken på bra länge. Vi befinner oss på första provkörningen av nya Volvo XC90 och nu kan vi berätta hur den upplevs och vad den är bra på.
Gilla så missar du inget om nya Volvon!
Tjena Hans, nu äntligen har du fått kliva ned i stolen bakom ratten på nya XC90, en av de mest omtalade bilarna i världen senaste halvåret. Hur känns det?
– Stort. I flera avseenden. XC90 är en fullstor suv, med sittplatser för sju. Det fixar inte alla konkurrenter. Men större är "industriprojektet Volvo" där XC90 är först ut av flera nya modeller, om fyra år är det här Volvos äldsta modell! Det kommer helt enkelt mer.
– XC90 är snygg i verkligheten, jag tror många kommer att vrida på nackarna när de stolta ägarna kör förbi. Bilen är genomsyrad av nya som gamla Volvo-idéer, vilket känns fräscht. Smart tredje baksätesrad, bra insteg och rymlig.
Märks det någon speciell skillnad att slå sig ner bakom ratten i nya XC90 jämfört med de Volvo-modeller som vi kört de senaste 5-6 åren?
– Allt är ändrat och förändringen är radikalt utförd. Designen och omtanken om detaljerna är på en helt ny nivå. Det självklara, intuitiva, är dock kvar. Bilen känns enkel att köra och handskas med. När jag mötte Audis interiördesignchef senast öste han lovord över XC90, det säger väl egentligen det mesta!
– Jag är relativt analog av mig men fixar nya infotainmentsystemet Volvo Sensus utan läxläsning. Men ser framåt vintertester, sådana skärmar kan vara luriga i sin funktion när det är svinkallt...
Vad är det för modellversion du kör och hur tycker du den fungerar drivlinemässigt?
– Vi kör T8 Twin Engine, T6 AWD och D5 AWD. Alla baserade på den nya VEA-motortekniken. Fyrcylindriga 2,0-liters D5 med 225 hästkrafter är som klippt och skuren för XC90. Kommer bli bästsäljaren även om laddhybriden T8 Twin Engine initialt kommer att plocka många Volvo-nyfikna kunder. T8 med 400 hästkrafter känns stark som konkurrenternas V8-motorer, har till och med ett sportigt sound, om än inte V8-muller. De officiella förbrukningssiffrorna (0,25 l/mil för T8 Twin Engine) knäpper de flesta konkurrenterna på näsan. Ett framtida test och körning i Teknikens Världs egen Sverigecykeln kanske "klär av" dessa siffror, vi får se!
Hur är komforten och ljudnivån?
– I paritet med de bästa. Mercedes M-klass och Range Rover Sport brukar vi hålla högst i dessa genrer, men XC90 lurpassar på båda dessa. Jämfört med BMW X5 är XC90 betydligt tystare. Att Volvo tog sig råd att utveckla nya hjulupphängningar med dubbla triangellänkar fram är en bidragande orsak. Fyrcylindriga D5 knattrar inte lika ljudligt som vissa konkurrenters sexcylindriga dieslar – ett gott betyg.
Priser nya XC90
Diesel
D5 AWD Momentum, 225 hk: 554 000 kr
D5 AWD Inscription, 225 hk: 594 000 kr
D5 AWD R-Design, 225 hk: 594 000 kr
Bensin
T6 AWD Momentum, 320 hk: 576 000 kr
T6 AWD Inscription, 320 hk: 616 000 kr
T6 AWD R-Design, 320 hk: 616 000 kr
Twin Engine-laddhybrid
T8 AWD Momentum, 400 hk: 726 000 kr
T8 AWD Inscription, 400 hk: 766 000 kr
T8 AWD R-Design, 400 hk: 766 000 kr
Priserna känner vi redan till (se faktaruta till höger) men när finns bilen att beskåda hos handlarna?
– XC90 blir första bil ut med ny teknik och vi kommer få lära om att en Volvo inte alltid är billigaste valet. Produktionen är i full gång i Torslanda och de första kunderna som beställde via försäljningen på nätet får sina bilar i mars/april. Introduktion av bilen hos Volvo-handlarna sker efter att First Edition-bilarna kommit ut. Lite gräddiga ska väl de ägarna få känna sig.
Vi tackar Hans Hedberg för en kanonrapport och laddar nu för storläsning i Teknikens Värld nummer 6/2015 som utkommer den 26 februari. I det numret får du reda på allt om nya XC90, hur den är att köra och leva med, tekniken och mycket annat. Missa inte det! Och du... är du prenumerant har du dessutom, utan extra kostnad, möjligheten att läsa tidningen i din läsplatta eller mobiltelefon (Android och Apple). Är du inte redan prenumerant kan du slå till på vårt kraftigt rabatterade erbjudande.
https://youtu.be/j26C7iiTjrMGilla på Facebook för fler videoklipp!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se