Vi kör Volvos nya supermotor med 450 hästkrafter
Det var i oktober som Volvo presenterade en ny tvålitersfyra med otroliga 450 hästkrafter och 500 newtonmeter. Nu provkör Teknikens Värld den för att se om den är lika imponerande som den låter på papperet.
Volvo High Performance Drive-E Powertrain Concept är en fyrcylindrig bensinmotor på 2,0 liter som har trefaldig överladdning. Två parallella turboaggregat ackompanjeras av en elektrisk kompressor. Men den komprimerade luften från kompressorn går inte direkt till cylindrarna, i stället driver den de båda turboaggregaten. Tillsammans med ett nytt bränslesystem med dubbla bensinpumpar med arbetstryck om 250 bar möjliggörs inte bara körning utan turbofördröjning, utan också ett enormt effektuttag. 450 hästkrafter plockas ur tvålitersmaskinen. Med andra ord ofattbara 225 hästkrafter per liter.
Ovanstående rader skrev vi när Volvo avslöjade sin konceptmotor som de utvecklat tillsammans med Polestar, AVL och Denso. Det är snart två månader sedan. I dag, så här en gråmulen dag i början av december, befinner sig Teknikens Världs testchef Hans Hedberg och fotograf Glenn Lindberg hos Volvo i Göteborg för att för första gången känna på och framför allt gasa den nya 450-hästarsbesten.
Hallå Hans, 450 hästar och 500 newtonmeter i en tvålitersfyra från Volvo. Hur kommer det sig?
– De säger att det är tyskarna som har triggat dem. Mercedes AMG-maskin på två liter, 360 hästkrafter och 450 newtonmeter samt Volkswagen tvåliters TFSI-maskin som skrämts upp till 400 hästkrafter och 450 newtonmeter i konceptbilen R 400.
– Volvo High Performance Drive-E Powertrain Concept är dock inget vi kan gå ut och köpa hos Volvo-handlaren i dag. Precis som namnet säger är motorn en konceptmotor. Den är en studie i vad svenska ingenjörer är kapabla till och vad Volvos Drive-E-motorer pallar med. Att liten cylindervolym och färre cylindrar inte behöver vara synonymt med lägre effekt och sämre prestanda.
Verkligen spännande. Berätta mer om motor och hur den är att köra.
– En elektrisk kompressor, eller elektrisk turbo som den också benämns, som redan på låga varv bygger upp ett tryck som sedan nyttjas av de dubbla turboaggregaten från BorgWarner som tar vid på högre varv.
– Motorn är monterad i en fyrhjulsdriven S60 med Polestar-chassi. En fin kombo. Maskinen är väldigt körbar och den imponerar både i botten och på toppen.
Om du jämför med S60 Polestar som har en sexa på 350 hästkrafter, 500 newtoneter och gör 0-100 km/h på 4,9 sekunder?
– Utan att sitta på någon tid så skulle jag säga att S60 med Volvo High Performance Drive-E Powertrain Concept-motorn gör sprinten på under fem sekunder. Det känns också att det saknas två cylindrar, och då menar jag inte i prestanda utan att bilen är lättare i nosen. Det känns att det är 100 hästar extra i denna maskin.
– Jag måste också lyfta upp ljudet som mynnar ut ur sportavgassystemet från Ferrita. Så otroligt sportig ljudkuliss.
När kan vi se detta tvålitersmonster i produktionsbilar?
– Tidigast 2017 när nya S60 och V60 kommer.
När får vi reda på mer om motorn, tekniken och hur den är att köra?
– Det blir en tidig julklapp. Den 18 december kommer Teknikens Värld nummer 1/2015
ut och där bjuder jag på allt man vill veta om motorn. Det får du och alla andra inte missa!
https://youtu.be/TO_V8FME61MGilla på Facebook för fler videoklipp!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se