Vi tar plats i konceptet Audi AI:TRAIL
Audis nya fyrhjulsdrivna konceptbil tar sig an vildmarken – men inte som gamla tiders rallyjärn från tillverkaren. AI:TRAIL ska ge dig den optimala naturupplevelsen.
Konceptbilar hör salonger till och i Audis monter under den aktuella i Frankfurt ses det fjärde i raden presenterade under det senaste två åren från Ingolstadt. De tidigare (se nedan) har tagit oss ut på autostradan, till tävlingsbanan och in i metropolen. Bil nummer fyra, AI:TRAIL, tar oss ut i naturen.
AI:TRAIL är naturligtvis eldriven med en motor vid varje hjul. I och med det har stora förvaringsytor frigjorts över hjulaxlarna. Fyrhjulsdrift, Audi och skog för snabbt tankarna till gamla rallymeriter men i AI:TRAIL är det en fridfull naturupplevelsen som är i centrum och bilen har därför konstruerats inifrån ut. Det är förklaringen till att bilen till stora delar består av glasytor och att såväl design, färger som material invändigt följer ett naturtema. Här hittar vi bland annat riktigt trä och en matta som är tillverkad av läder och ull – naturligtvis återvunnet.
Upplevelseuppdraget gör också att AI:TRAIL unikt nog inte har någon pekskärm som drar uppmärksamhet till sig men en plats för en mobiltelefon finns på rattnavet som då tjänstgör som mätarkluster. På sidorna finns även kamerabackspeglar – en funktion som faktiskt efter årtionden på konceptbilar nu finns på Audis produktionsbil e-tron (läs vår provkörning av bilen här). Stolarna fram har integrerade fyrpunktsbälten som håller de åkande på plats i vildmarken, baksätespassagerarna få hålla tillgodo med varsin bälteslös hammock men kan å andra sidan ta med sig dessa ut när man stannar för rast.
AI:TRAIL har inga traditionella strålkastare utan ljuskällor som kan riktas både inåt och utåt. Upp till fem propellerlösa drönare kan däremot lysa upp framför bilen eller filma och sända detta till ”backspeglarna”. AI:TRAIL bygger inte på någon befintlig plattform men är i storlek jämförbar med Q3 även om innerrummen är större. De fristående hjulen här mäter 22 tum, fjädringsvägen är sex centimeter och markfrigången är 34 cm.
Tack vare avskalad design och mycket användande av aluminium och kolfiber i konstruktionen väger bilen 1 750 kg. Batteripaketet ligger som brukligt i golvet och dess kapacitet ska räcka för 50 mils körning på väg och hälften av det vid terrängkörning. Motorerna har en systemeffekt på 429 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 1 000 newtonmeter.
Audi understryker att detta inte handlar om någon produktionsbil, om man nu hade trott det. Men vad kan vi då ta med oss från Audis fyra framtidsvisioner? Stora glasytor definitivt och en motor vid varje hjul kan mycket väl komma snarare än vad vi tror. Elmotorer i själva hjulen finns redan på tvåhjulingar och fyrhjulingar lär följa även om Audi säger att de själva inte är inne på det spåret – ännu.
De fyra bilarna pekar också på en framtid där bildelningstjänster utvecklas ytterligare. Olika biltyper bokas efter personliga specifikationer beroende på vilken resa man är i begrepp att göra.
När jag vid smygvisningen av AI:TRAIL på Gotland (!) frågar designchefen Marc Lichte vilken del av konceptet han är mest nöjd med går han genast fram till de vinklade sidorutorna och pekar med handflatorna.
– Det här gör verkligen bilen unik, lösningen har inte setts på någon modern konceptbil, säger han varpå vårt samtal per automatik förs in på Pininfarinas Ferrari Modulo och Bertones Lancia Stratos HF Zero från 1970 – båda med sylvass vinkel på sidorna. Konceptbilar må blicka framåt men har även av historien att lära. Men förbränningsmotorer, det lär de aldrig mer ha.
Audis fyra eldrivna framtidsvisioner
Frankfurtsalogen 2017. Saknar ratt och pedaler då den är helt självkörande. Större än dagens A8. Räckvidd upp till 80 mil. På fram och bakparti har stora skärmar ersatt ljuskällorna.
Omdöpt, hette PB18 e-tron vid lanseringen i Pebble Beach, augusti 2018.Sportbil med förarstol, ratt och instrumentering skjutbar i sidled. Från 680 till 775 hästkrafter.
Under bilsalongen i Shanghai i april i år täcktes AI:ME av. En citybil kalibrerad för hastigheter mellan 20 och 70 km/h. Pergola i taket och display längs hela vindrutan.
AI:TRAIL
Terrängbil för maximal naturupplevelse. Stora glasytor, saknar infotainmentskärmar. Drönare lyser upp runt bilen. En motor vid varje hjul.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se