Via Motors X-Truck – snål som en Prius?
Kan en stor pickup med V8-motor någonsin bli lika snål som en Prius? Ja, det tror Bob Lutz och i Detroit visar han upp en bil som påstås vara det.
På Detroitsalongens stora mässgolv kan man bland mycket annat hitta en väldigt stor Chevrolet Silverado som ser lite annorlunda ut. Den står inte hos Chevrolet utan hos en nystartad biltillverkare som heter Via Motors. Förutom 13 centimeter högre markfrigång har bilen som kallas X-Truck fått en egen och väldigt indiskret front. Det intressanta i sammanhanget är att X-Truck påstås vara ungefär lika snål som en Toyota Prius.
Via Motors har inte tagit fram några officiella förbrukningssiffror ännu men säger att X-Truck inte ska dra mer än 100 mpg, vilket motsvarar 0,24 l/mil. Bakom den gigantiska grillen finns samma 5,3-liters V8 som sitter till vardags i Silverado men i X-Truck får den sällskap av en elmotor och ett paket litiumjonbatterier på 24 kWh. Förutom att kunna köras som en konventionell pickup, det vill säga på bensin, kan X-Truck köras endast på el i upp till 56 kilometer.
En av Via Motors grundare är GM-veteranen Bob Lutz som även är inblandad i VL Automotive Destino. X-Truck är inte den enda produkten från Via Motors, vars affärsidé är att konvertera Chevrolet-bilar till hybriddrift. Den första hybridchevan från Via Motors ska börja säljas i mitten av 2014 och drivas av ett hybridsystem bestående av en elmotor och en bensin-V6 på totalt 402 hästkrafter. Den ska ha en elektrisk räckvidd på cirka 64 kilometer och priset väntas bli ungefär det dubbla mot den konventionellt drivna grundmodellen. Via Motors räknar ändå med att ägarkostnaderna över hela bilens livslängd blir betydligt lägre. Via Motors riktar sig främst mot företagare som använder bilen som arbetsredskap och kan dra fördelar av att ha ett stort batteri i bilen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se