VL Destino Cabriolet – Fiskercabben har fått V8
I stället för att bli en hybriddriven glidarcab har Henrik Fiskers Karma S nu förvandlats till ett V8-monster i händerna på Bob Lutz.
Det kan tyckas som ödets ironi att Henrik Fiskers projekt att bygga miljövänliga lyxbilar nu tycks utmynna i att bilindustrins ständigt starke ålderman Bob Lutz bygger traditionellt amerikanska muskelbilar. Vi har tidigare rapporterat om att det Lutz-ledda företaget VL Automotive erbjuder ägare till Fisker Karma-bilar att slita ut hybriddrivlinan och montera en V8 från Corvette och på den pågående Detroitsalongen visar VL Automotive sin variant av Fisker-cabben Karma S.
Karma S började sitt liv år 2009 som ett koncept som ställdes ut på bilsalongen i Detroit. Tanken var att den stora sedanmodellen Karma lätt skulle kunna byggas om till en fyrsitsig cabriolet.
Nu har Bob Lutz och VL Automotive på något sätt fått tag i ett exemplar av Karma S och byggt om den till en VL Destino Cabriolet. I stället för den ursprungliga hybriddrivlinan finns det en V8 från Corvette under motorhuven som ska skicka all kraft till bakhjulen. VL Automotive säger sig vara beredda att börja tillverka sin Destino Cabriolet men väntar på att Fisker får igång tillverkningen av bilarna så att de har något att utgå från.
Hur det ska gå för Fisker är fortfarande högst osäkert. Det nya året inleddes med att Henrik Fisker ställdes inför rätta för att ha fört investerare bakom ljuset och att kinesiska Wanxiang har lagt ett bud på konkursboet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se