Volkswagen Amarok med mustig diesel-V8 på 410 hk
Amarok ser stor och stark ut, men är ganska beskedlig med sin tvålitersdiesel under huven. Annat är det när den har en diesel-V8 och får tilläggsnamnet Passion Desert.
Motoren-Technik-Mayer, eller MTM som de vanligtvis kallas, älskar allt vad Volkswagen, Audi, Bentley och Seat heter, även när det kommer till pickupen Amarok.
Till Genèvesalongen nästa vecka tar de med sig skapelsen vi ser här – Amarok V8 Passion Desert som skulle kunna ses som Europas svar på USA:s älskade Ford F-150 Raptor (som ju inte längre har en V8).
MTM började med att hiva ut Volkswagens trötta tvålitersdiesel och kastade i stället i Volkswagens 4,2 liter stora TDI-diesel med åtta cylindrar. Och så klart var det inte slut med pillandet där, de pressade också ut mer ur maskinen, totalt 410 hästkrafter och massiva 930 newtonmeter. V8:an kopplade de sedan till en åttaväxlad tiptronic-automatlåda från Audi.
I stället för 0-100 km/h på runt elva sekunder går sprinten numera på sex sekunder blankt. Toppfarten har dessutom höjts från 183 till 240 km/h. Perfekt för hantverkare som har bråttom till brädgården som är på väg att stänga för dagen.
För att det ska synas att det inte är en vanlig Amarok det handlar om har MTM biffat till bilen rejält. Bland annat har man låtit montera 20-tums BBS-fälgar med 305 millimeter breda, grovmönstrade däck som döljer rejäla bromsskivor. Fram mäter de 405 millimeter och bak 356 millimeter. Däcken är för övrigt i 50-profil.
Sugen på en Amarok V8 Passion Desert till firman? Då blir det till att extraknäcka om kvällarna och helgerna, för ett exemplar går loss på motsvarande 1,9 miljoner kronor varav motorkonverteringen står för ungefär 890 000 kronor och interiörförändringarna för 175 000 kronor.
Det kostar att ligga på topp.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se