Volkswagen Amarok – vargen är här
Inte sedan 1990-talets Taro har Volkswagen haft en ordentlig pickup i modellutbudet. Nu gör tyskarna comeback i segmentet och de gör det med Argentina-byggda Amarok.
Nu har Volkswagen släppt de första bilderna på sin nya pickup Amarok. Helt ny känns den dock inte. Produktionsbilen är närmast identisk med konceptbilen som visades för drygt ett år sedan. Vi känner igen den nutida, lite arga VW-fronten och det får väl sägas att VW har lyckats blanda robusta och personbilslika former på ett lyckat sätt.
Amarok blir en synnerligen internationell bil. Den rambyggda pickuppen är utvecklad i Tyskland med tillverkningen ska ske i VW:s Pacheco-fabrik i Buenos Aires, Argentina. Sydamerika blir Amaroks viktigaste marknad och det är där den begår premiär först. Sydamerikanerna kan börja köpa Amarok tidigt nästa år medan vi européer får vänta till senare halvan av 2010. Nordamerikanerna kan få vänta hur länge som helst, VW har inga planer på att sälja Amarok till nordamerikanska kunder, däremot kan australier och sydafrikaner snart beställa sina exemplar.
Volkswagen Amarok erbjuds inledningsvis endast med dubbelhytt med fyra dörrar. Singelhytten kommer först 2011. Bakom kupén finns ett flak som enligt VW är det största i klassen. 1 555 millimeter långt och 1 620 millimeter brett har det plats för en EU-pall på bredden. Maxlasten är satt till 1,15 ton och dragvikten till 2,8 ton. På motorsidan erbjuds inledningsvis en 2,0-liters turbodiesel på 163 hästkrafter och 400 Nm. När Amarok kommer till Europa kan den även fås med samma motor i nedtrimmat utförande som ger 122 hästar och 340 Nm. Båda motoralternativen kopplas till en sexväxlad manuell låda och för drivningen kan man välja mellan bakhjulsdrift, konstant fyrhjulsdrift eller variabel fyrhjulsdrift. I permanent 4Motion-utförande fördelar en torsendifferential kraften mellan fram och bak i proportionerna 40:60. Låsbar bakdiff kan fås som tillval. Enligt Volkswagen ska 122-hästarsmotorn i 4Motion-utförande dra 0,76 l/mil medan den starkare 163-hästarsversionen vill ha 0,78 l/mil.
I basutförande blir Amarok en riktigt råbarkad typ med 16-tums plåtfälgar och där sidorutorna, dörrlåsen och sidospeglarna måste manövreras med handkraft. Dessutom är den främre stötfångaren, dörrhandtagen och sidobackspeglarna olackade. I det lite finare Trendline-utförandet tillkommer hellackad exteriör, elmanövrerade sidorutor, lås och backspeglar, CD-stereo, klimatanläggning, farthållare, dimljus och 16-tums lättmetallfälgar. Lyxversionen Highline får kromade backspegelhus, 17-tumsfälgar, automatisk klimatanläggning och exklusivare material och färger i interiören.
Namnet Amarok kan tarva sin förklaring. VW har hämtat namnet från inuiternas språk där Amarok betyder varg. Amarok förekommer även i spanskan men då med betydelsen ”han som älskar sten”, ett passande namn för den Sydamerika-dedikerade pickupen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se