Volkswagen är inte ensamma med höga utsläpp
Just nu är Volkswagen märket på allas läppar – dock inte i positivt avseende. Men är Volkswagen ensamma om att manipulera sina dieselmotorer för att uppvisa låga utsläpp av kväveoxider vid mätningar i laboratoriemiljö, nivåer som är lägre än vid verkligen körning? Det är frågan som i princip hela världen ställer sig just nu och svenska Transportstyrelsen kan eventuellt vara något på spåren.
Enligt TV Nyheterna har Transportstyrelsen under de fyra senaste åren testat tre olika bilmodeller med Euro 5-klassade dieselmotorer (sedan 1 september 2014 gäller den hårdare Euro 6-certifieringen för nya bilar). Bilarna som testades var BMW 5-serie och Volkswagen Passat, båda med 2,0-liters dieselmotor, samt Volvo V70 med 1,6-liters dieselmotor.
LÄS OCKSÅ: Allt om dieselgate
I Transportstyrelsens laboratorium registrerade den påkopplade mätutrustningen utsläppsnivåer av kväveoxider (NOx) betydligt under maximala gränsvärdet 180 milligram per kilometer. Men när Transportstyrelsen därefter genomförde verklig körning med de tre nämnda bilarna var de inte någonstans i närheten av att klara gränsvärdet på 180 milligram (0,18 g/km). Utsläppen var i stället tio gånger högre än gränsvärdet, med andra ord 1 800 milligram per kilometer, eller 1,8 gram per kilometer.
När TV Nyheterna kontaktade BMW, Volkswagen och Volvo om Transportstyrelsens mätningar hänvisar de tre biltillverkarna i stället till Bil Sweden vars vd Bertil Moldén säger att det sedan länge är allmänt känt att bilarna släpper ut mycket mer än vad testvärdena i laboratoriet visar. Han påpekar att det står i Konsumentverkets broschyr att 30 procent högre nivåer är fullt normalt och att det finns planer på att ändra mätmetod för att samla in mätdata vid verklig körning och inte i laboratorium.
LÄS OCKSÅ: Skandalen fick Volkswagen vd att avgå
Det ska dock påpekas att 30 procent högre utsläppsnivåer, som det står i Konsumentverkets text, inte är jämförbart med tio gånger högre nivåer.
Det ska också poängteras av i det amerikanska test där Volkswagens fusk avslöjades, där testades även BMW som då uppfyllde de hårda amerikanska utsläppskraven, både i laboratoriet och vid verklig körning.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se