Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Volkswagen Arteon – tre snabba från provkörningen

Volkswagen ska kliva upp ett steg på premiumhyllan och lanserar därför nya modellen Arteon. Hur bra är den egentligen? Mikael Stjerna har begett sig ner till Hannover för att ta reda på det.

Hej Micke! Volkswagen Arteon i Hannover. Är det en Passat i finkläder du kör?

– Hejsan! Nej, den känns som ett steg bort från Passat, men verkligen inte lika långt bort som Phaeton som i stället var ett kliv åt Bentley-hållet mer än åt VW-hållet. Arteon känns som en egen modellserie.

– Den känns dock fortfarande mycket Volkswagen på alla sätt och vis, utom ett, nämligen prislappen.

Jaså? Är den så… billig?

– Instegspris på 435 000 kronor för 240-hästarsdieseln och 490 000 kronor för 280-hästarsbensinaren som är de två maskiner som är aktuella för tillfället. Går att beställa redan nu och kommer till Sverige efter sommaren. Senare kommer en 190-hästardiesel som lägger sig hundralappen under 400 000 kronor.

Ja, det var rätt mycket stålar det. Men hur upplevs den då?

– Som en väldigt stor bil. Den går skönt mycket tack vare den långa hjulbasen, men bakåtsikten är nästan obefintlig. Arteon känns inte heller speciellt praktisk som familjebil, trots sin gigantiska halvkombibaklucka. Lasttröskeln är hög.

Vi tackar Mikael Stjerna och ser fram emot hans provkörningsrapport i kommande nummer av Teknikens Värld. Där berättar han allt om Volkswagens nya flaggskepp Arteon.

Specifikationer och priser

Arteon 2,0 TDI 240 GTS

Motortyp: Dieselmotor, 4 cylindrar, turboladdad och direktinsprutad (TDI)

Cylindervolym: 2,0 l

Effekt: 240 hk

Max vridmoment: 500 Nm vid 1 750-2 500 varv/min

Bränsleförbrukning: 5,9 l/100 km vid blandad körning

CO2-utsläpp: 152 g/km vid blandad körning

Toppfart: 245 km/h

0-100 km/h: 6,5 s

Tjänstevikt: 1 828 kg

Totalvikt: 2 360 kg

Rek. cirkapris: från ca 434 900 kronor (R-Line: från ca 444 900 kronor)

Arteon 2,0 TSI 280 GTR

Motortyp: Bensinmotor, 4 cylindrar, turboladdad och direktinsprutad (TSI)

Cylindervolym: 2,0 l

Effekt: 280 hk

Max vridmoment: 350 Nm vid 1 700-5 600 varv/min

Bränsleförbrukning: 7,3 l/100 km vid blandad körning

CO2-utsläpp: 164 g/km vid blandad körning

Toppfart: 250 km/h

0-100 km/h: 5,6 s

Tjänstevikt: 1 716 kg

Totalvikt: 2 240 kg

Rek. cirkapris: från ca 489 900 kronor

Arteon 2,0 TDI 190 DSG 4Motion GT

Lanseras senare i år, pris från 399 900 kronor

Drivsystem: 4MOTION fyrhjulsdrift

Växellåda: 7-växlad DSG

Styrsystem: Servotronic Sport, servostyrning med variabel utväxling

Axelavstånd: 2 837 mm

Spårvidd fram: 1 587-1 591 mm

Spårvidd bak: 1 577-1 581 mm

Längd: 4 862-4 952 mm

Bredd: 1 871 mm

Höjd: 1 450 mm

Höjd, öppen baklucka: 2 172 mm

Interiörhöjd fram, från säte: 1 008 mm

Interiörbredd fram: 1 500 mm

Interiörhöjd bak, från säte: 940 mm

Bagageutrymme längd nedfällt säte: 2 092 mm

Bagageutrymme bredd mellan hjulhusen: 1 005 mm

Bagageutrymme volym: 563-1 557 liter

Tankvolym: 66 liter

Max släpvagnsvikt: 2 200 kg

Klicka här för alla utrustnings- och tillvalsmöjligheter.