Volkswagen Arteon – tre snabba från provkörningen
Volkswagen ska kliva upp ett steg på premiumhyllan och lanserar därför nya modellen Arteon. Hur bra är den egentligen? Mikael Stjerna har begett sig ner till Hannover för att ta reda på det.
Hej Micke! Volkswagen Arteon i Hannover. Är det en Passat i finkläder du kör?
– Hejsan! Nej, den känns som ett steg bort från Passat, men verkligen inte lika långt bort som Phaeton som i stället var ett kliv åt Bentley-hållet mer än åt VW-hållet. Arteon känns som en egen modellserie.
– Den känns dock fortfarande mycket Volkswagen på alla sätt och vis, utom ett, nämligen prislappen.
Jaså? Är den så… billig?
– Instegspris på 435 000 kronor för 240-hästarsdieseln och 490 000 kronor för 280-hästarsbensinaren som är de två maskiner som är aktuella för tillfället. Går att beställa redan nu och kommer till Sverige efter sommaren. Senare kommer en 190-hästardiesel som lägger sig hundralappen under 400 000 kronor.
Ja, det var rätt mycket stålar det. Men hur upplevs den då?
– Som en väldigt stor bil. Den går skönt mycket tack vare den långa hjulbasen, men bakåtsikten är nästan obefintlig. Arteon känns inte heller speciellt praktisk som familjebil, trots sin gigantiska halvkombibaklucka. Lasttröskeln är hög.
Vi tackar Mikael Stjerna och ser fram emot hans provkörningsrapport i kommande nummer av Teknikens Värld. Där berättar han allt om Volkswagens nya flaggskepp Arteon.
Specifikationer och priser
Arteon 2,0 TDI 240 GTS
Motortyp: Dieselmotor, 4 cylindrar, turboladdad och direktinsprutad (TDI)
Cylindervolym: 2,0 l
Effekt: 240 hk
Max vridmoment: 500 Nm vid 1 750-2 500 varv/min
Bränsleförbrukning: 5,9 l/100 km vid blandad körning
CO2-utsläpp: 152 g/km vid blandad körning
Toppfart: 245 km/h
0-100 km/h: 6,5 s
Tjänstevikt: 1 828 kg
Totalvikt: 2 360 kg
Rek. cirkapris: från ca 434 900 kronor (R-Line: från ca 444 900 kronor)
Arteon 2,0 TSI 280 GTR
Motortyp: Bensinmotor, 4 cylindrar, turboladdad och direktinsprutad (TSI)
Cylindervolym: 2,0 l
Effekt: 280 hk
Max vridmoment: 350 Nm vid 1 700-5 600 varv/min
Bränsleförbrukning: 7,3 l/100 km vid blandad körning
CO2-utsläpp: 164 g/km vid blandad körning
Toppfart: 250 km/h
0-100 km/h: 5,6 s
Tjänstevikt: 1 716 kg
Totalvikt: 2 240 kg
Rek. cirkapris: från ca 489 900 kronor
Arteon 2,0 TDI 190 DSG 4Motion GT
Lanseras senare i år, pris från 399 900 kronor
Drivsystem: 4MOTION fyrhjulsdrift
Växellåda: 7-växlad DSG
Styrsystem: Servotronic Sport, servostyrning med variabel utväxling
Axelavstånd: 2 837 mm
Spårvidd fram: 1 587-1 591 mm
Spårvidd bak: 1 577-1 581 mm
Längd: 4 862-4 952 mm
Bredd: 1 871 mm
Höjd: 1 450 mm
Höjd, öppen baklucka: 2 172 mm
Interiörhöjd fram, från säte: 1 008 mm
Interiörbredd fram: 1 500 mm
Interiörhöjd bak, från säte: 940 mm
Bagageutrymme längd nedfällt säte: 2 092 mm
Bagageutrymme bredd mellan hjulhusen: 1 005 mm
Bagageutrymme volym: 563-1 557 liter
Tankvolym: 66 liter
Max släpvagnsvikt: 2 200 kg
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se