Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
100621-vw-beetle-kvinnor
100621-vw-beetle-kvinnor
100621-vw-beetle-kvinnor
100621-vw-beetle-kvinnor Foto: Achim Hartmann

Volkswagen Beetle är kvinnornas favorit

Trots åldern charmar den fortfarande, amerikanska kvinnor köper helst en VW Beetle. Men en svensk sedanmodell ligger inte långt efter. Det visar en undersökning av köpbeteenden från amerikanska TrueCar. 

 Genom att studera drygt 13 miljoner fordonsregistreringar i USA under de senaste två åren har TrueCar kartlagt köpbeteendet hos de båda könen. TrueCar ville undersöka om det finns några skillnader mellan mäns och kvinnors val av bil och man får väl säga att de lyckades. Resultaten visar att majoriteten av alla personbilar fortfarande köps av män. I USA är förhållandet 64 mot 36 procent, trots att kvinnor utgör 51 procent av den amerikanska befolkningen.

TrueCar har bara tittat på vem bilen står registrerad på, inte vem som kör den eller vem som bestämde att just den bilen skulle köpas. Resultaten anses ändå tyda på att det råder stora skillnader i vilka bilmärken och bilmodeller som föredras av de olika könen och när det gäller kvinnor i USA står det klart att Kia är favoritmärket. Kias köpkrets består till 45,8 procent av kvinnor. Suzuki hamnar inte långt efter med 44,2 procent men ur svensk synvinkel är åttondeplatsen på listan mest intressant. Där hittar vi nämligen Volvo med 42,4 procent kvinnliga köpare och lite längre ned på listan hittas Saab med 38,5 procent. Det finns dock märken som ratas totalt av kvinnor. Ferrari, Lamborghini, Tesla, Aston Martin, Lotus, GMC, Dodge och Hummer har alla mindre än tio procent kvinnliga köpare. Allra värst är Bugatti – där kunde TrueCar inte hitta en enda kvinnlig köpare.

I modelltoppen hittar vi den numera utdaterade Volkswagen Beetle med 56,1 procent kvinnliga köpare. Även här placerar sig Volvo högt med S40 som har en kvinnlig köparandel på 51,9 procent.

Märkestoppen (procent kvinnliga köpare)

  1. Kia – 45,8

2. Suzuki – 44,2

3. Mini – 43,9

4. Subaru – 43,2

5. Nissan – 43,1

6. Hyundai – 43,0

7. Honda – 42,8

8. Volvo – 42,4

9. Lexus – 42,3

10. Mitsubishi – 41,5

11. Mercury ­– 41,4

12. Mazda – 40,9

13. Volkswagen – 40,2

14. Toyota – 39,6

15. Saab – 38,5

Modelltoppen

1.  VW Beetle – 56,1

2. Nissan Rogue – 53,5

3. Hyundai Tucson – 53,0

4. Volvo S40 – 51,9

5. Honda CR-V – 51,3

6.  Kia Sportage – 50,5

7. Toyota RAV4 – 50,4

8. Nissan Sentra – 50,1