Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Volkswagen Beetle R
Volkswagen Beetle R
Volkswagen Beetle R
Volkswagen Beetle R

Volkswagen Beetle R – Racerbubbelkoncept

Konceptbilen Volkswagen Beetle R förutspår hur en sport-bubbla kan komma att se ut med motor och fälgar från Scirocco R.

Ett av de mer produktionsklara koncepten på Frankfurtmässan kom från Volkswagen som visade upp sitt koncept Beetle R, prestandaversionen av Volkswagen Beetle. Exakta siffror vill Volkswagen inte gå ut med, men säger att det är rimligt att förvänta sig effekter i krokarna kring Scirocco och Golf R som har mellan 265 och 270 hästkrafter. 

 Scirocco R har till skillnad från sitt Golf-syskon bara framhjulsdrift och Volkswagen har ännu inte bestämt sig för hur många hjul de vill att Beetle R ska drivas av. Sedan tidigare har det rapporterats om att Beetle R kommer bli framhjulsdriven vilket i sådant fall pekar åt att bubblan kommer hämta motor och drivlina från Scirocco R. 

 Stötfångarna är bitigare både fram och bak på Beetle R som även fått en skärmbreddning på 30 millimeter jämfört med vanliga Beetle. Tre stora luftintag i fronten skickar kylande luft till motor och bromsar. Motorn får även luft genom intagen i motorhuven. Kombinerat med en splitter, den oblygt dimensionerade bakspoilern, fyrdubbla avgasrör och 20 tum stora fälgar får Beetle R ett sportigt utseende. 

 Inuti möts provsittaren av nappaläder och en stor varvräknare mitt framför föraren. R-emblem sitter lite varstans i bilen, som vi är vana vid från Volkswagens andra R-bilar. 

 Tills att Volkswagen bestämt sig för att serietillverka Beetle R så får spekulanterna hålla sig till nuvarande toppversionen 2,0 TSI som har 200 hästkrafter. Enligt obekräftade uppgifter kommer en R-version av Beetle dröja till sent 2013 eller 2014.