Volkswagen BUDD-e – en eldriven minibuss
Volkswagen presenterar sitt elbilskoncept BUDD-e på teknikmässan CES. En nytolkning av den klassiska folkabussen och den första att baseras på den nya MEB-plattformen.
Minibussen som går under namnet BUDD-e är den första bilen att baseras på den nyutvecklade MEB-plattformen som är avsedd för elbilar. Konceptbilen drivs av två elmotorer, en fram och en bak, med total effekt på 317 hästkrafter. Tack vare batteriet på 101 kWh uppges räckvidden till 533 kilometer. Laddas batteriet via en 150 kW-laddare ska 80 procent laddas upp på cirka en halvtimme.
0-100 km/h avklaras på 6,9 sekunder och toppfarten anges till 180 km/h.
Kupén nås via dörrar som öppnas genom att svepa med handen och där ryms fyra åkande. Föraren möts av en stor skärm som är indelad i tre fält och föraren kan välja vad som ska visas på vilken skärm.Den främre passagerarstolen kan vridas så den riktas bakåt och i baksätespassagerarna har en egen gigantisk skärm som de kan underhållas av. I stort sett alla funktioner utom att framföra bilen kan styras genom handgester eller röststyrning. För det sistnämnda räcker det med att säga ”Hello BUDD-e” följt av ett kommando som exempelvis ”höj temperaturen en aning”, systemet ska även känna av vem i bilen som säger kommandot och justerar då endast värmen för den personen.Under det konventionella bagageutrymmet finns även en utdragbar låda som rymmer en del småprylar.
https://youtu.be/QmGQOABjStAGilla på Facebook för fler videoklipp!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se