Volkswagen Bulli Concept – den moderna folkabussen
Volkswagen tycks inte vilja släppa greppet om sin historia, och tur är väl det. Annars skulle mässbesökarna i Genève inte ha kunnat beskåda nya konceptbilen Bulli som väcker liv i och elektrifierar folkabussen.
Volkswagen Caravelle i all ära men någon riktig modern uppföljare till klassiska T1 är den inte. Det tycker uppenbarligen inte ens Volkswagen själva. Det har nu gått elva år sedan konceptbilen Microbus visades som en modern version av den gamla folkabussen. Microbus-konceptet blev enormt uppmärksammat och sedan dess har Volkswagen inte velat släppa tanken på en ny modell i samma anda som T1, eller Bulli som den populärt kallas främst i Tyskland.
Nu, i samband med 2011 års upplaga av bilsalongen i Genève, presenterar Volkswagen en vidareutveckling av Microbus-konceptet. Den nya konceptbilen som visas i Genève är passande döpt till Bulli Concept och är mer än någon tidigare VW-produkt en reinkarnation av T1. Bulli är lika rymlig som originalet, sex solbrända surfare och deras brädor ska få plats utan problem, och designen bär samma tema som 1950-talets folkabuss. Hur det står till med planerna för serieproduktion avslöjar Volkswagen inte men nog skulle väl en bil som Bulli passa bra jämte Touran, Sharan och Caravelle? Nya Bulli är 399 centimeter lång, 175 centimeter bred och 170 centimeter hög. Originalbussen var något längre och högre men samtidigt smalare.
Inredningen i gamla folkabussen var milt sagt spartansk och så är det även i nya Bulli, men med en avgörande skillnad – det är bara rent och avskalat på ytan. Under panelerna döljer sig mängder av teknik. Hela infotainmentsystemet ska styras av en löstagbar iPad. På iPad-skärmen ska man kontrollera navigationssystem, handsfreetelefonen, stereon och mycket annat.
Nu blir VW-puritanerna måhända lite besvikna men Bulli-konceptet drivs inte av en luftkyld 1,1-litersmotor. Drivlinan är betydligt modernare än så. Under/bakom den korta motorhuven sitter en 115 hästar och 270 newtonmeter stark elmotor som hämtar kraft från ett litiumjonbatteri med en maximal lagringskapacitet på 40 kWh. Den maximala räckvidden blir 300 kilometer och 0-100 km/h ska gå på 11,5 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 140 km/h. Ett tecken på att Volkswagen har planer på att sätta en bil som Bulli i produktion är att de nämner att elmotorn i framtiden kan bytas ut mot förbränningsmotorer på 1,0 eller 1,4 liter. Vi ska heller inte glömma bort att en högt uppsatt VW-chef nyligen avslöjade att en ny folkabuss fanns med i planeringsarbetet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se